جزئیات توافق تهران و ریاض از زبان وزیر امور خارجه عربستان

جزئیات توافق تهران و ریاض از زبان وزیر امور خارجه عربستان
وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی به جزئیات توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط پرداخت.

به گزارش نجواخبر، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط درباره انگیزه ریاض از توافق با ایران گفت که اصل در روابط بین‌الملل وجود روابط دیپلماتیک میان کشورهاست و این اصل زمانی که مربوط به دو کشور همسایه به وسعت عربستان و ایران باشد، قوی‌تر می‌شود زیرا این دو کشور روابط دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی مشترک با هم دارند.

او گفت که این توافق بعد از دو سال مذاکرات در عراق و عمان، در نهایت با وساطت چین انجام شد و عربستان با توجه به نقش و مسئولیتش برای تقویت ثبات و امنیت منطقه و جهان به روند خود برای کاهش تنش و ایجاد آرامش ادامه خواهد داد.

بن‌فرحان گفت که رسیدن به این توافق که منجر به احیای روابط سیاسی می‌شود به معنای حل تمام مسائل مورد اختلاف نیست بلکه دلیلی برای تمایل مشترک دو طرف برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگوها، راه‌های مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک است.

وزیر خارجه عربستان گفت: امیدواریم صفحه جدیدی از روابط را با ایران ایجاد کنیم و همکاری‌هایمان را تقویت کنیم زیرا این مسئله نتایج مثبتی در راستای تحقق ثبات و امنیت و شکوفایی برای دو کشور و تمام منطقه دارد.

او در پاسخ به این سؤال که برای اجرایی‌کردن توافق و انجام مقدمات تبادل سفرا چه زمانی با وزیر خارجه ایران دیدار خواهد کرد و آیا امکان آن وجود دارد که به‌زودی به تهران سفر کند، گفت: بر اساس توافقی که انجام شد به‌زودی با وزیر خارجه ایران دیدار خواهم کرد و طی دو ماه آتی اقدامات لازم برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را انجام خواهیم داد و طبیعی است که در آینده سفرهای متقابلی انجام خواهیم داد.

فیصل بن‌فرحان درباره پایبندی ایران به بندهای توافق و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مقتضیات ایجاد صفحه جدید از روابط با تهران، پایبندی به توافق دوطرفه و بیانیه سه‌جانبه تهران، ریاض و پکن است. بی‌شک منافع دو کشور و همچنین منطقه در همکاری و هماهنگی مشترک و تمرکز بر مسئله توسعه به جای سلطه‌گری است و این امر منجر به ایجاد امنیت و ثبات و شکوفایی و تحقق آرزوی ملت‌های ما می‌شود. امیدواریم که طرف ایرانی نیز همین اهداف و خواسته‌ها را داشته باشد و ما خواهان همکاری با آن در راستای تحقیق این امر هستیم.

وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سؤالی درباره به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای، و برخی مسائل داخلی ایران گفت: درباره بخش‌های زیادی از این سؤال صحبت نمی‌کنم زیرا مسائلی داخلی هستند اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که ایران همسایه ماست و ثبات و توسعه آن منجر به ثبات و توسعه در تمام منطقه می‌شود و ما در عربستان به جز خیر و خوبی چیزی برای ایران آرزو نمی‌کنیم. درباره تداوم تلاش ایران برای گسترش توان هسته‌ای باید بگویم که این مسئله بی‌شک ما را نگران می‌کند و بار دیگر تکرار می‌کنیم که خواهان خالی‌بودن منطقه خلیج (فارس) و خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و از تهران می‌خواهیم که تعهدات هسته‌ای خود را اجرایی کند و همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گسترش دهد و ما در راستای تضمین این مسئله به همکاری‌های خود با دوستان و هم‌پیمانانمان ادامه می‌دهیم.

فیصل بن‌فرحان در پاسخ به این سؤال که چرا چین میان تهران و ریاض واسطه شد و کشور دیگری این نقش را ایفا نکرد، گفت: همانگونه که در بیانیه مشترک آمده است عربستان از ابتکار عمل شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، استقبال کرد. از هیچکس پنهان نیست که چین روابط خوبی با دو طرف دارد و این امر منجر به نزدیکی رویکردها شد و امیدواریم که وساطت چین منجر به تقویت همزیستی و امنیت مشترک در منطقه و تقویت حسن همجواری شود. ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه به سود هر سه کشور است تا بتوانند شراکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16599

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.