چرا طرح «دارویار» موفق نشد؟

چرا طرح «دارویار» موفق نشد؟
رئیس انجمن داروسازان کشور گفت: با گذشت ۷ ماه از سال باید سازمان هدفمندی ۴۰.۲۵ همت به طرح دارویار اختصاص می‌داده، اما واریزی‌ها تا امروز ۱۹.۳ و ۴.۲ بوده و مجموعا ۲۳ همت واریز شده است.

به گزارش نجواخبر، بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در مورد چالش‌های سازماندهی طرح دارویاری در کشور بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲ به صراحت آمده ۶۹ همت برای طرح دارویار اختصاص یابد که در هر ماه یک دوازدهم آن واریز شود. با گذشت ۷ ماه از سال باید سازمان هدفمندی ۴۰.۲۵ همت به این طرح اختصاص می‌داده اما واریزی‌ها تا امروز ۱۹.۳ و ۴.۲ بوده و مجموعا ۲۳ همت واریز شده است. پس از این ۷ ماه تنها ۲ ماه مبالغ واریز شده است.

او با اشاره به کاهش بودجه این طرح در صحن مجلس گفت: به همین مقدار نیز عمل نشد. اگر هر ماه به طور میانگین ۵ همت واریز می‌شد امروز مشکلی نداشتیم. کسانی که این طرح را امضا کردند باید پاسخ‌گو باشند و ارقام را پرداخت کنند. سازمان بیمه، برنامه و بودجه، هدفمندی یارانه از سازمانهای ذینفع هستند که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. در این طرح برخی اقلام دارویی، پول پرداخت شده توسط بیماری کمتر شده است. اگر مابه التفاوت قمیتها توسط سازمانها پرداخت می‌شد، مشکلی به وجود نمی‌آمد.

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور دخالت هیئت مقررات زدایی را از دیگر عوامل کمبود دارو در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: سیاستهای غلطی در حوزه دارو پیش گرفته شده و نباید باید آن شوخی کرد. تصمیم سازی و سیاستهای غلط برخی افراد وضعیت دارو را از این شرایط بدتر خواهد کرد. دارو یک کالای استراتژیک است و قابل رقابت نیست. افزایش تعداد پخشها ظرف یک سال موجب می‌شود دارو گم شود و نظارتها کاهش یابد. سیاستهای مدیران، اثر سوئی روی مردم خواهد داشت.

صبور کاهش تعداد شرکت های پخش را عاملی برای کنترل دارو دانست و ادامه داد: ساز و کار به شکلی شده که کالای سلامت مردم رقابتی شده است. باید در این حوزه اخلاق مدار و قانون مدار عمل شود. اگر منابع قانون برای این طرح دیده نشده چرا ۶۹ همت پرداخت نمی‌شود؟ و اگر دیده شده باید منظم پرداخت شود.

او همچنین ضمن اشاره به پرداخت سهم پایه بیمه سلامت تا شهریور ماه افزود: بیمه تأمین اجتماعی ۲ ماه تیر و مرداد را یک ماه پیش پرداخت کرد و قرار بوده شهریور ماه را در ماه مهر پرداخت کند که هنوز پرداختی صورت نگرفته است. اگر مدیران این حوزه متخصص بودند با تصمیمهای اشتباه با سلامت مردم بازی نمی‌کردند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/192475

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب