مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات:

سود ۳۹۱ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات/ هدفگذاری یک میلیارد دلاری

سود ۳۹۱ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات/ هدفگذاری یک میلیارد دلاری
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: میزان سود شرکت در سال گذشته ۳۹۱ میلیون دلار بوده است که در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۶ با برنامه‌های خود این سود را به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش نجوا خبر، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در نشست خبری گفت: با توجه به تغییر رویه و رویکرد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سرمایه‌گذاری و پروژه‌ها از لحاظ اجرایی، لازم می‌دانم توضیحاتی در راستای عملکرد، شرایط و فضای کار در شرکت ارائه دهم. این شرکت در گذشته یک نهاد مالی بوده است که در حال حاضر مستقیما وارد حوزه سرمایه‌گذاری شده است و مانند طفل نوپا به تازگی برای اجرای پروژه‌ها قدم برداشته است. به همین جهت مقایسه این شرکت با شرکت‌هایی که قدمت بیش از ۴۰ سال دارند کار درستی نیست.

هدف شرکت

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بیان عملکرد شرکت، ابتدا به اهداف مجموعه پرداخت و افزود: میزان سود شرکت در سال گذشته ۳۹۱ میلیون دلار بوده است که در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۶ با برنامه‌های خود این سود را به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم. روند میزان سود خالص شرکت نیز رو به رشد است به طوری که سود تلفیقی آن بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد دلار است و این نشان دهنده نگاه اقتصادی و روند رو به رشد شرکت است.

عملکرد شرکت

سعدمحمدی گفت: میزان ارزش NAV سهم شرکت در تاریخ۸ آذر ماه سال جاری به ۹ هزار۴۴۱ ارتقا پیدا کرده است. در مورد ارزش روز خالص دارایی‌های بورسی نیز میزان ارزش بازار ما در تاریخ ۱۲ آذر ماه سال جاری بیش از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بوده است و ارزش خالص روز دارایی‌های ما بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان است و این نشانگر این است که ارزش سهم عملا بیشتر از چیزی است که در بازار بورس مطرح می‌شود. همچنین در سال جاری سود سهامداران خرد را پرداخت کردیم و در واقع پایبند به انضباط مالی بوده‌ایم. در خصوص روند افزایش سرمایه شرکت نیز لازم به ذکر است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ افزایش سرمایه ۸ هزار ۴۰۰ میلیاردی داشتیم و قصد افزایش آن به ۳۰ هزار میلیارد تومان را داریم.

ترکیب پرتفوی شرکت

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه و مهم تفکیک شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است که روند حرکتی ما به گونه‌ای است که ۹۵ درصد ارزش سهام ما در شرکت‌های بورسی شکل گرفته است و ۵ درصد آن غیربورسی است و تلاش خواهیم کرد آن‌ها را به سمت بورسی شدن سوق دهیم.

او ادامه داد: ترکیب ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت به طوری است که ۲۹ درصد آن مربوط به گل گهر، ۱۶ درصد چادرملو، ۱۵ درصد گهرزمین، ۱۳ درصد صبانور، ۹ درصد ملی مس، ۶ درصد فولاد خراسان، ۵ درصد تجلی، ۴ درصد ارفع و ۳ درصد مربوط به سایر شرکت‌ها است. ترکیب بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی نیز به این ترتیب است که ۳۶ درصد مربوط به پویا انرژی، ۱۳ درصد توسعه آهن و فولاد گل، ۱۰ درصد پرتو تابان معادن و فلزات، ۷ درصد ایریتک، ۴ درصد کاوند نهان زمین و سایر سهام که در بخش‌های مختلف وجود دارد. در نهایت مجموع پرتفوی غیر بورسی بالغ بر۴۵ شرکت و پرتفوی بورسی بالغ بر۳۱ شرکت را شامل می‌شود.

مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در گروه

این فعال اقتصادی ادامه داد: هفت پروژه پیشران اقتصادی در حال اجرا و هفت پروژه در حال اجرا و برنامه‌ریزی داریم که راهبری آن مستقیما با توسعه معادن است. شرکت دارای مجموعا ۶۱ پروژه در حال اجرا و برنامه‌ریزی است که سهم شرکت توسعه معادن و فلزات در پروژه‌ها نزدیک به ۳ میلیارد دلار است.

طرح‌های در دست اجرا با راهبری توسعه معادن و فلزات

سعدمحمدی بیان کرد: طرح‌های در دست اجرا، فولاد کردستان با احداث تولید آهن اسفنجی و کارخانه ذوب و فولادسازی است و دیگری صباامید با پروژه گندله سازی، صبانور با احداث کارخانه کنسانتره سازی، شرکت پویا با پروژه بلوک دوم گازی سمنان و تکمیل پست ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه سمنان، شرکت آرتاویل و اقلید با احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی است.

طرح‌های جاری و در حال برنامه ریزی

وی گفت: طرح‌های جاری و در حال برنامه ریزی شامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا با پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره مس، شرکت صنعت گستر سورنا با پروژه احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی، شرکت مجتمع صنایع فروآلیاژ با پروژه احداث کارخانه تولید فروسیلیکومنگنز، شرکت استیل کورد با پروژه تولید استیل کورد، شرکت تجلی با پروژه سرمدابرکوه، شرق خراسان، جاده ریل دریا، گلندرود، شرکت پویا انرژی با پروژه بخش بخار (دوفاز) و شرکت آریا تایرهامون با پروژه احداث کارخانه تولید تایر است. اجرای بسیاری از این طرح‌ها در راستای سیاست‌های دولت برای ایجاد اشتغال در نقاط کم برخوردار است. همچنین مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۷هزار و۳۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ برابری داشته‌ایم.

برق تولیدی و مورد نیاز طرح‌های گروه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص زیربنای طرح‌ها تشریح کرد: مجموعه ما برای زیربنای طرح‌ها و تأمین برق برنامه‌ای دارد که نیاز به تأمین برق از جانب نیروگاه‌های وزارت نیرو نداشته باشد. به همین جهت تأمین برق بیش از دو برابر نیاز طرح‌ها صورت می‌گیرد یعنی علاوه بر رفع نیاز برق خود، به بخشی از نیازهای کشور نیز پاسخ می‌دهیم.

اکتشاف

وی با بیان اهمیت اکتشاف و حفاری به عملیات‌های انجام شده اشاره کرد و افزود: همواره تلاش ما در شرکت توجه به اکتشاف بوده است به طوریکه ۱۵ دستگاه حفاری خریداری شده است و در فاصله یکسال بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است. حاصل اکتشافات، افزایش ذخیره و اکتشاف ۸۰ میلیون تن سنگ آهن جدید در سال ۱۴۰۱ و ۱۰۰ میلیون تن در سال جاری بوده است که ارزش برجای این اکتشافات ۶۴۰ میلیون دلار تخمین می‌خورد. در حال حاضر دو شرکت اکتشافی مشغول به کار هستند که در بیش از ۱۵ محدوده، کار اکتشاف انجام می‌دهند. در کشور حفاری عمقی برای کشف معادن از سال ۱۳۴۰ تا به امروز حدود ۱۰ میلیون متر بوده است و این میزان پیشرفت در دنیا قابل توجه است. بنابراین این حوزه به شرط توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر، ظرفیت ارتقا و رشد افزون‌تر را دارد.

سعدمحمدی در پایان گفت: امیدوارم با توجه به روند تکنولوژی‌های روز دنیا و حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی، بتوانیم شرایط بهره وری مناسبی را برای مجموعه‌های خود ایجاد کنیم و وظیفه خود را بهتر از سال‌های قبل در ایجاد تولید ناخالص ملی کشور انجام دهیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/202867

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب