آخرین جزئیات از آتش‌سوزی پالایشگاه بیرجند / آیا آتش خاموش شد؟

آخرین جزئیات از آتش‌سوزی پالایشگاه بیرجند / آیا آتش خاموش شد؟
پس از ۴۸ ساعت تلاش آتش‌نشانان و نیروهای امدادی، دقایقی پیش شعله‌های آتش در پالایشگاه ‌هیدروکربن بیرجند خاخوش شد.

به گزارش نجوا خبر، پس از ۴۸ ساعت تلاش آتش‌نشانان و نیروهای امدادی، دقایقی پیش شعله‌های آتش در پالایشگاه ‌هیدروکربن بیرجند خاموش شد. طی دو روز گذشته از چند جبهه عملیات خاموش‌سازی آتش در پالایشگاه انجام می‌شد اما با توجه به اینکه مجددا سوخت موجود در مخازن به مرحله انفجار می‌رسید امکان اطفای حریق کامل فراهم نبود.
شب گذشته نیز با حضور وزیر کشور برای ساعتی آتش خاموش شد اما مجددا شعله‌های آتش زبانه کشید و تا صبح امروز ادامه داشت تا این مرحله نهایی اطفای حریق با موفقیت انجام شد و شعله‌های آتش کاملا خاموش شد.

استاندار خراسان جنوبی بعد از عملیات پایان اطفاء حریق مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند در محل حادثه اظهار داشت: ساعت حدود ۲ بامداد آخرین مخزن، اطفاء آن زمانبر بوده و خوشبختانه بعد از تلاش امدادگران آن هم از دو محوری که اطفاء انجام شد، خاموش گردید.

جواد قناعت گفت: بعد از حدود ۵۰ دقیقه دوباره شعله‌ور گردید که تا صبح حدود ساعت ۶ ادامه داشت و آتش‌نشانان خنک کردن مخزن را ادامه دادند که در ساعت ۷:۳۰ صبح با ریختن فوم سنگین بقیه آتش اطفاء گردید البته احتمال شعله‌ور شدن مجدد امکان دارد.

وی افزود: جهت جلوگیری از آتش مجدد، پاکت‌های سدیم آماده شده که به داخل مخازن طبق برنامه ریخته شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین حدود ۵ الی ۶ ساعت عملیات خنک کردن مخازن ادامه خواهد داشت که امیدواریم شاهد دوباره شعله ور شدن آتش نباشیم.

عملیاتی فوری ‌از چند جبهه برای اطفای حریق پالایشگاه
محمدعلی آخوندی صبح امروز در جمع خبرنگاران در منطقه ویژه اقتصادی اظهار کرد: شامگاه گذشته بعد از جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور وزیر کشور برگزار شد، یک برنامه عملیاتی فوری با تلاش و برنامه‌ریزی و تجمیع تمام توان از چند جبهه به یک مخزن در حال سوخت انجام شد.

وی تصریح کرد: ساعت حدود ۱۰ شب آتش خاموش شد اما همچنان احتمال شعله‌ور شدن دوباره به دلیل ماهیت مواد که حالت فرّار است، وجود داشت و همین حالت هم اتفاق افتاد و حدود یک ساعت بعد هم به دلیل ترکیب آب و مایعات، آتش با شدت بیشتری شعله‌ور شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه بعد از این اتفاق، خنک کردن مخازن اطراف را ادامه دادیم، خاطرنشان کرد: خنک کردن مخازن اطراف فرصتی به ما داد که از انفجار جلوگیری کنیم و البته همه این اقدامات با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، نیروی هوایی، سپاه، شرکت نفت و کویرتایر بود.

آخوندی بیان کرد: در انتهای شب جلسه‌ای عملیاتی و مدیریتی با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار و مقرر شد از صبح امروز برنامه عملیاتی دیگری به صورت تلفیقی با اطفای حریق هوایی را با توجه به رسیدن محموله فوم سنگین و پودر سدیم به استان در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری افزود: بعد از برگزاری جلسه هماهنگی، یک مرحله دیگر اطفای حریق را در دستور کار قرار می‌دهیم و اگر باز هم این عملیات به نتیجه نرسید با توجه به اینکه حجم سوخت مخزن مدنظر کاهش یافته اگر ما بتوانیم شرایط را کنترل کنیم که مخازن جانبی دچار حریق و انفجار نشوند، حرکت بزرگی است که به اطفای حریق هم کمک می‌کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243031

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب