در حالی رئیس کمیته حمل ونقل ترافیک شورای شهر میگوید ساخت تراموا از اولویت مدیریت شهری خارج میشود که معاون شهردار تهران نظر دیگری دارد.
به گزارش نجوا خبر، معطلی نیم ساعته در ایستگاههای اتوبوس، سرفاصلههای طولانی رسیدن قطار مترو و ترافیک سرسامآور و آلودگی هوای این روزهای پایتخت نقل محافل و تیتر یک رسانههای خبری شده است.
معاون شهردار تهران محسن هرمزی میگوید در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده قطعی است و کیفیت ناوگان هم فرسودگی ۸۰ درصدی دارد.
آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهران است و به گفته کارشناسان برای رفع این مشکل باید عزم ملی صورت گیرد و شهر به سمت سیستم حملونقل پاک حرکت کند. برای تحقق این امر خرید اتوبوس برقی و ساخت تراموا(قطار برقی) در دستور کار قرار گرفت.
یکی از راهکارهای مدیران شهری برای رفع این معظل در کنار برقی سازی شهر، خرید اتوبوس برقی و تفاهم با خودروسازهای داخلی، استفاده از «تراموا» است. تراموا یکی از انواع قطار سبک شهری (LRT) است که به طور معمول در تراز صفر (همسطح خیابان) احداث میشود؛ مطالعات تراموا از اوایل دهه ۹۰ شروع و به گفته مسئولان این خط از تهرانپارس آغاز و تا میدان آزادی ادامه خواهد داشت و هزینه ۲۰۰ میلیون یوریی برای ساخت آن پیشبینی شده است.
رئیس کمیته حملونقل ترافیک شهر تهران محمد آقامیری میگوید تغییراتی در برنامهها با ورود اتوبوسها برقی صورت خواهد گرفت و احتمالا ساخت تراموا از اولویت خارج میشود چرا که اتوبوس برقی میتوانند به راحتی در تمام معابر شهر حرکت کنند این درحالی است که معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران محسن هرمزی به خبرنگار فارس میگوید «ساخت تراموا از دستور کار خارج نشده» و این دو موضوع منافاتی با هم ندارند.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران علی اصغر قائمی بهترین راه کار برای رفع آلودگی هوا را نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، هوشمندسازی شهر، مدیریت مصرف سوخت، استاندار شدن خودروها و برقی سازی ناوگان است.