رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی در گفتگو با نجواخبر:

مرگ پنهانی که همراه انسان نفس می‌کشد/۵۰ درصدِ نارسایی‌های قلبی در بیماران بزرگسال به دلیل فشار خون است

مرگ پنهانی که همراه انسان نفس می‌کشد/۵۰ درصدِ نارسایی‌های قلبی در بیماران بزرگسال به دلیل فشار خون است
رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی با بیان اینکه بیماری فشار خون ممکن است سال‌ها بدون علامت باشد، تصریح کرد: این بیماری بسیار بسیار مخرب است؛ تقریبا ۵۰ درصد از نارسایی‌های قلبی در بیماران بزرگسال به دلیل فشار خون است.

به گزارش نجواخبر، پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا از تاریخ ۲۰ آبان ماه و با هدف شناسایی زودرس مبتلایان این دو بیماری یا کسانی که در مرحله پیش فشارخون بالا و دیابت قرار دارند، کار خود را شروع کرد تا از این طریق از بروز بیماری وسیع‌تر در افراد شناسایی شده، جلوگیری شود.
اگرچه وزارت بهداشت در طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» که در سال ۹۸ انجام شد توانست افراد پرخطر را شناسایی کند اما به دلیل شروع پاندمی کرونا این برنامه نتوانست با قدرت ادامه یابد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، به طور میانگین سالانه بالغ بر ۳۶۰ هزار مرگ در کشور ما رخ می‌دهد که بروز ۵۰ درصد از این مرگ‌ها که تقریبا ۱۸۰ هزار مرگ در سال است، به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است. در این بین نکته حائز اهمیت این است که ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی یعنی سالانه ۱۲۶ هزار مرگ در سنین میانسالی (۴۵ تا ۵۵ سال) به دلیل فشارخون بالا رخ می‌دهد و این درحالی است که اصلاح سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی جلوی بروز این میزان از مرگ و میر زودرس را بگیرد.
سن امید به زندگی در کشور ما ۷۶ سال اعلام شده است اما براساس اعلام وزارت بهداشت با محاسبه سال‌های عمر از دست رفته‌ی مردم، بالغ بر ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار سالِ از دست رفته‌ی عمر فقط به دلیل فشارخون بالا در هر سال داریم.
فریدون نوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی در گفت‌وگو با نجواخبر درباره اجرای پویش ملی سلامت (پرفشاری خون و دیابت) گفت: این پویش کار بسیار علمی و اصولی‌ست که توسط وزارت بهداشت در حال انجام است. فشار خون یک بیماری است که مدت‌ها ممکن است همراه انسان‌ها باشد اما به آن توجهی نشود.
وی با بیان اینکه بیماری فشار خون ممکن است سال‌ها بدون علامت باشد، تصریح کرد: اما این بیماری بسیار بسیار مخرب است تقریبا ۵۰ درصد از نارسایی‌های قلبی در بیماران بزرگسال به دلیل فشار خون است. بیماری‌های عروقی که منجر به جراحی‌های سنگین می‌شود، سکته‌های مغزی، سکته‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی همه این‌ها ناشی از فشار خون بالا است. بنابراین اقدام به شناسایی افراد با پرفشاری خون یک کار بسیار درست و علمی است.
رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی با بیان اینکه این کار در هزینه‌های کشور صرفه جویی می‌کند؛ ادامه داد: اگر کسی بداند که فشار خون دارد و آن را درمان کند از هزینه‌های بسیاری که به دلیل بیماری ممکن است متحمل شود، جلوگیری می‌کند. یکی از مشکلات این است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که به پرفشاری خون مبتلا هستند و بسیاری از افرادی هم که می‌دانند که مبتلا به پرفشاری خون هستند اقدامی برای درمان نمی‌کنند و آن را جدی نمی‌گیرند. ۵۰ درصد افرادی هم که برای درمان اقدام می‌کنند، درمان‌شان را کامل نمی‌کنند البته این فقط در کشور ما نیست و در سایر کشورها نیز افراد مبتلا به پرفشاری خون توجهی به این موضوع ندارند.
نوحی خاطرنشان کرد: بنابراین اهمیت دارد که افراد مبتلا به پرفشاری خون این بیماری را بشناسند و برای درمان اقدام کرده و درمان پرفشاری خون را کامل کنند. درمان پرفشاری خون می‌تواند از عوارض ناخواسته‌ای که همه خانواده را درگیر می‌کند جلوگیری کند.
وی ادامه داد: بیمارستان شهید رجایی در رده انتهایی ارجاع بیماران قرار دارد و ممکن است تعجب کنید که اکثر بالغینی که با علائم بیماری قلبی به ما مراجعه می‌کنند معمولا یک یا چند ریسک فاکتورهای خطر را دارند که شایع‌ترین آن‌ها فشار خون و مرض قند است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243455

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب