امروز در مجلس چه گذشت؟/ از تعیین‌‌ تکلیف حقوق کارکنان مخابرات تا آخرین وضعیت اینترنت

امروز در مجلس چه گذشت؟/ از تعیین‌‌ تکلیف حقوق کارکنان مخابرات تا  آخرین وضعیت اینترنت
بررسی گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور در دستورکار مجلس بود که نمایندگان پس از استماع گزارش، نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش نجواخبر، بررسی گزارش عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور در اجرای ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس قرار داشت که نمایندگان پس از استماع گزارش وزیر نسبت به آن نقطه نظراتی داشتند که در ادامه می‌خوانیم:

هرگونه اظهارنظر وزیر ارتباطات باید با حضور میدانی همراه شود

محمد بیات نماینده خمین در مجلس پس از قرائت گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور در اجرای بند (8) ماده (22) آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: قطعا ما در ارتباطات و وضعیت اینترنت نسبت به گذشته پیشرفت کردیم که قابل تقدیر و تشکر است اما نسبت به آینده ناقص هستیم. هرگونه اظهارنظر وزیر ارتباطات باید با حضور میدانی همراه شود نه اینکه در قالب یک کلیپ 5 دقیقه‌ای در مجلس گزارش داده شود.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: همانطور که رئیس‌جمهور شهید دائما حضور میدانی داشتند لطفا شما هم از اتاق شیشه‌ای بیرون بیایید و حضوری بین مردم حوزه های انتخابیه بروید و ببینید وضعیت اینترنت و آنتن دهی چگونه است؟

بیات با اشاره به اینکه در برخی روستاها در حوزه انتخابیه شهر خمین سرعت اینترنت بسیار کم است و تلفن همراه هم آنتن دهی خوبی ندارد، اضافه کرد: مسائلی که وزیر ارتباطات در صحن اضافه کرد شاید در حرف درست باشد اما در همین ایام کرونا در یک روستا در حوزه انتخابیه بنده دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند به شبکه شاد وصل شوند ناچار بودند به بالای تپه یا یک بلندی بروند تا بتوانند به اینترنت وصل شوند.

وی گفت: باید جهت توسعه زیرساخت های اینترنت تدابیر خاصی اندیشیده شود تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

پولادی: آنتن دهی تلفن در محور مواصلاتی کندوان با مشکل روبه‌رو است

در ادامه جلسه و پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات، کامران پولادی نماینده نوشهر، گفت: محور کندوان به عنوان پرتردد ترین و مهم ترین محور مواصلاتی کشور است، اضافه کرد: چند روز پیش سیلی در این منطقه جاری و باعث خسارات جانی، مالی و ... شد اما متأسفانه در آن منطقه و برخی دیگر از نقاط این محور تلفن آنتن دهی ندارد.

پولادی ادامه داد: بنده در زمان جاری شدن سیل در منطقه بودم و مجبور بودیم سه کیلومتر راه طی کنیم و پایین تر بیاییم تا بتوانیم با مسئولان و تیم های امدادی ارتباط برقرار کنیم و مصدومان و اجساد را منتقل کنیم.

وی همچنین با اشاره به آنتن دهی ضعیف در برخی دیگر از مناطق حوزه انتخابیه خود، گفت: منطقه کجور و روستاهای اطراف آن، همچنین بخش مرزن آباد آنتن دهی تلفن نداریم.

به لحاظ سخت‌افزاری در شبکه ملی اطلاعات عقب مانده‌ایم

بنابراین گزارش، مصطفی معینی نماینده کاشان در مجلس نیز پس از قرائت گزارش وزیر ارتباطات گفت: به لحاظ سخت‌افزاری در شبکه ملی اطلاعات عقب مانده‌ایم و باید تولید محتوا به موازات آن پیش برود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات از سه لایه زیرساخت شبکه، خدمات پایه و محتوا تشکیل شده است. در زمینه محتوا باید هم پایه سخت‌افزار پیش برویم و این نیز همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان را می‌طلبد.

معینی آرانی افزود: در موضوع خدمات دولت هوشمند نسبت به 5 هزار خدماتی که سازمان امور استخدامی تهیه کرده است تا به عنوان یک خدمت الکترونیک انجام شود، حسب گزارش‌هایی که به ما رسیده است حداقل حدود 40 درصد عقب هستیم. مردم احساس نمی‌کنند که این خدمات بر مبنای بستر هوشمند و الکترونیک انجام شده است، مهم است که ما در این زمینه نیز کار کنیم و باید نظارت در دستگاه‌ها تقویت و تشدید شود بنابراین لازم است که یک پایش مستمر در میزان خدمات و کیفیت خدمات و هوشمندسازی خدمات صورت گیرد. خدمات الکترونیک پله اول است که باید به سمت دولت هوشمند حرکت کنیم و همه خدمات در بستر هوشمند قرار گیرد که مراجعات شهروندان به حداقل برسد و کیفیت خدمات به حداکثر رسیده باشد.

20 هزار کارگر پست و مخابرات منتظر تأمین امنیت شغلی خود هستند

همچنین علی بابائی نماینده ساری در مجلس پس از قرائت گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور، گفت: اتفاقات خوبی در حوزه شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته و 60 درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد بودیم. در خصوص هوشمندسازی که یکی از اقدامات فاخر دولت بوده به 12 درصد رشد رسیدیم که تعهد وزیر 20 درصد بود و کماکان جای کار وجود دارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید به پنجره واحد متصل شوند، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات و تمامی دستگاه‌ها در جهت الکترونیک سازی خدمات منعقد شده و باید به صورت جدی تر پیگیری شود.

وی ادامه داد: در شهرها شرکت مخابرات زیرساختهایی را در حوزه فیبر نوری دارد اما شما به شرکتهای موازی در این شهرها به بهانه رقابتی سازی مجوز می‌دهید، این هدررفت بیت المال است. شاید اشکالاتی در شرکت مخابرات داشته باشیم اما باید از اقدامات زیرساختی که در گذشته اجرا شده است به نحو بهتری استفاده کنیم، ضرورت دارد از شرکت ملی مخابرات حمایت شود.

نماینده ساری ادامه داد: امنیت شغلی کارمندان شرکت ملی مخابرات و شرکت ملی پست را خواستار هستیم، بیش از 20 هزار کارگر منتظر امنیت شغلی هستند و حقوق عقب مانده فراوانی دارند. عملکرد پست بانک نیز جای تأمل دارد و بیشتر به این حوزه از عملکرد شما نقد دارم. نمی‌شود با حرف زیرساخت های مخابرات را توسعه دهیم اما شرکت ملی پست به موازات آن رشد پیدا نکند.

شبکه فیبر نوری با سرعت و شتاب در سراسر کشور در حال توسعه است

عباس گلرو نماینده سمنان هم پس از استماع گزارش وزیر، گفت: شبکه فیبر نوری با سرعت و شتاب در سراسر کشور در حال توسعه است و نیاز به تکمیل دارد. همچنین اقدامات خوبی در روستاهای سراسر کشور انجام شده است.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ادامه داد: از دیگر اقدامات دولت سیزدهم طرح توسعه فضای دولت الکترونیک در روستاها بوده است که باید از این بابت کمال تشکر و قدردانی را از وزارت ارتباطات داشت، همچنین برای گسترش زیرساخت اینترنت نسل 5 هم در شهرهای بزرگ کارها شروع شده است که این نیز اقدام خوب وزارت ارتباطات است و در توسعه شبکه ملی اطلاعات هم تا حدود زیادی کار پیش رفته است، همچنین اتصال جزایر سه‌گانه بوده است که برای این کار مسیر 150 کیلومتری دریایی به سرزمین مادری به فیبر نوری متصل شده است.

وی افزود: همان طور که وزیر ارتباطات بیان کردند 99 درصد دستگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات وصل شده‌اند و فقط وزارت خارجه این کار را انجام نداده است که انتظار می‌رود نگاه ویژه به دستگاه سیاست خارجی داشته باشید.

گلرو عنوان کرد: یکی از استفاده‌های ضروری در شرایط ارتباطی در شرایط بحرانی به ویژه نقاط حادثه‌خیز و صعب‌العبور در حوزه انتخابیه و همچنین در حال حاضر که آزادراه حرم تا حرم در حال ساخت است نگاه ویژه‌ای برای پیشبرد زیرساخت اینترنت و شبکه اطلاعات شود.

مردم از وضعیت اینترنت راضی نیستند

در ادامه جلسه نیز زهرا سعیدی نماینده مبارکه پس از قرائت گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور، گفت: بند (ب) اصل دوم قانون اساسی به موضوع استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش برای پیشبرد آنها اشاره دارد، شهید رئیسی در آخرین روزها در خصوص حوزه ارتباطات مسائلی را مطرح کردند و وزارتخانه مربوطه نیز تلاش خود را می‌کند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حوزه شمشیر دو لبه است، چه میزان از آن استفاده می‌کنیم؟ مردم از وضعیت اینترنت راضی نیستند. تلفن منازل قطع می‌شود و برای اتصال مجدد آن باید به مخابرات مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه آینده، آینده هوش مصنوعی است چه میزان از متخصصین استفاده کرده‌ایم آیا بانکی از متخصصان سخت افزار و نرم افزار تهیه کرده اید؟ افزود: صاحبان این علوم از عملکردها رضایت ندارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از کارشناسان وزارتخانه را به آزادراه شیراز- اصفهان اعزام کنید تا مشخص شود چه میزان از زیرساخت‌ها وجود دارد، گفت: قدر نخبگان داخلی در بحث ارتباطات و فناوری اطلاعات را بدانید.

50 درصد روستاها اینترنت ندارند

بنابراین گزارش، همچنین بیت الله عبداللهی نماینده اهر و هریس درمجلس گفت: اگر در جاده های تبریز- اهر و تبریز- هریس تردد کنید قطعا نمی‌توانید با تلفن همراه تماس بگیرید، مسئولین استانی به من اعلام کردند که گوشی خود را عوض کنم اما مردم توان آن را ندارند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته وضع ارتباط سیار و تلفن همراه بهتر بود، درخواست دارم این مشکل را حل کنید زیرا اعصاب مردم را بهم ریخته است، تلفن ثابت در اوایل انقلاب به روستاها رفت اما در حال حاضر متولی ندارد و به متقاضیان خط جدید داده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 50 درصد روستاها اینترنت ندارند، عنوان کرد: جوانان روستایی اهر و هریس تحصیل کرده هستند و اینترنت برای آنها کسب و کار و محل درآمد است اما نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

باید خسارت فیلترشکن‌ها به مردم از لحاظ مالی جبران شود

همچنین علی اصغر باقرزاده درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور، گفت: به حمدالله در دولت اقدامات خوبی در زمینه توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته که ضامن استقلال و تکمیل کننده نیاز مردم است البته باید به این نکته اشاره داشت که این اقدامات کافی نیست.

نماینده مردم بابلسر افزود:وزیر ارتباطات باید توضیح دهند که چه برنامه‌ای برای فیلترشکن‌ها دارد؟ به واقع باید مشخص شود خسارت فیلترشکن به مردم از لحاظ مالی را چه کسی جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه اینترنت بالاست، ادامه داد: در این بخش مشکلات جدی برای مردم ایجاد شده و این مسئله به کسب و کارها نیز آسیب زده است که باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی در رابطه با وضعیت نیروهای شرکتی شرکت مخابرات تاکید کرد: از وزیر ارتباطات می‌خواهیم به نیروهای شرکتی خود احترام بگذارند. همچنین تبعیض در پرداخت حقوق این نیروها وجود دارد و باید حقوق آنها به درستی پرداخت شود.

لایحه هوش مصنوعی به مجلس دوازدهم ارائه شود

در پایان این جلسه نیز رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد در مجلس پس از قرائت گزارش وزیر ارتباطات درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور گفت: اتصال فیبر نوری به منازل و کسب و کار با مشکلاتی مواجه است ابتدا باید بگویم که اتصال فیبر قیمت بالایی دارد و مردم از آن استقبال نمی‌کنند، از این رو ضرورت دارد تا این مشکل برطرف شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در برخی از مناطق پوشش فیبر نوری انجام شده و اما تاکنون اتصال انجام نشده است، لذا فاصله کابل‌ها تا ابتدای درب منازل مردم بسیار زیاد است.

نوروزی تاکید کرد: همچنین بنده از شما می‌خواهم که لایحه هوش مصنوعی را به مجلس دوازدهم ارائه دهید. امروز رویکرد دنیا به توسعه هوش مصنوعی است. ما باید در زمینه چهارچوب ترویج استفاده ایمن، استانداردها و توسعه دستورالعمل‌ها و توسعه شیوه‌ها و خطرات احتمالی ایمن سازی هوش مصنوعی و استفاده پایدار و هوشمند کار کنیم.

نماینده علی آباد تاکید کرد: چالش‌های هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه دیده شده است و امروز قوانین لازم را نیاز ندارد، چرا که امروز رویکرد حاکمان در کشورهای نظیر چین، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا بر این اساس است. بنابراین ما باید در این بخش پیشتاز باشیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/267031

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب