یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با «نجواخبر» مطرح کرد؛

تاثیر رئیس جمهور جدید بر بازار مسکن/ آثار رکود تورمی پاک می‌شود؟

تاثیر رئیس جمهور جدید بر بازار مسکن/ آثار رکود تورمی پاک می‌شود؟
یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قیمت مسکن پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری وابسته به برنامه های رئیس جمهور منتخب خواهد بود، گفت: همه ‌چیز در بازار مسکن در گرو تولید و میزان آن است.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ چندین روز است که بازار مسکن وارد سه ماهه دوم سال شده و این در شرایطی است که همچنان قیمت‌ها افزایشی و سایه رکود بر سر بازار سنگینی می‌کند. این در حالی است که تعداد معاملات مسکن کاهشی و قیمت‌ها افزایشی است و این دو مورد اصلی‌ترین چالش‌هایی است که بازار مسکن در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

اما بازار مسکن در تابستان ۱۴۰۳ و بعد از انتخابات ریاست جمهوری چه سرنوشتی خواهد داشت؟

دو روی سکه انتخابات ریاست جمهوری

بیت الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه نمی‌توان منکر تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار مسکن شد، گفت: در خردادماه با توجه به آنکه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داشتیم، خریداران و فروشندگان دست از معامله کشیده‌اند و منتظر نتیجه انتخابات هستند.

وی با بیان اینکه قطعا اعلام اسم رئیس‌‌‌جمهور منتخب بعد از برگزاری انتخابات تأثیر مستقیمی روی قیمت‌ها در همه بازارها و به ویژه بازار مسکن دارد، ادامه داد: تجربه انتخابات ریاست جمهوری در طول ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد مردم هر زمان احساس کردند رئیس‌جمهور جدید می‌تواند اقتصاد ایران را در مسیر بهبود قرار دهد با قرار گرفتن آن شخص در منصب ریاست جمهوری، قیمت مسکن روند کاهشی پیدا کرده است و بالعکس، هر زمان شخصی رئیس‌جمهور شود که مردم احساس کرده‌اند روند اقتصاد بهبود نخواهد یافت، قیمت‌ها پس از انتخابات افزایشی شده است.

فاز انتظار در بازار مسکن

ستاریان با اشاره به اینکه بازار مسکن در ماه های خرداد و تیر ۱۴۰۳ همانند همه دوره‌‌‌های گذشته، شرایط خاص انتخاباتی به خود گرفته است، گفت: خریدار و فروشنده مسکن تا پیش از انتخابات دست از معامله کشیدند و منتظر نتیجه انتخابات ماندند.

وی افزود: خریداران مسکن توقع تعدیل قیمت مسکن را پس از انتخابات دارند و در مقابل فروشندگان منتظر مشخص شدن چشم‌‌‌انداز اقتصاد ایران در ۴ سال آینده با انتخاب رئیس‌‌‌جمهور جدید هستند تا پس ‌‌‌از آن، آپارتمان خود را بفروشند. در نتیجه در تیرماه شاهد توقف روند خرید سرمایه‌‌‌ای ملک در روزهای اخیر هستیم.

تعدیل قیمت مسکن به شرط‌ها و شروط ها

این کارشناس بازار مسکن اعلام کرد: بررسی‌‌‌ها از بازار مسکن نشان می‌دهد‌‌‌ هر زمان جامعه و فعالان اقتصادی احساس کردند رئیس دولت جدید می‌تواند اقتصاد ایران را در مسیر بهبود به صورت افت تورم، رشد اقتصادی و حذف‌‌‌ ریسک‌‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی قرار دهد، قیمت مسکن با شیب قابل توجه در مسیر بهبود قرار گرفته است.

ستاریان افزود: رقم های به ثبت رسیده از اثر نتیجه انتخابات در سال‌های انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد انتظار بهبود اوضاع در این مقطع باعث خواهد شد شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم. این در حالی است که قیمت مسکن در سال‌های اخیر به شکل نامتعارف افزایش یافته است و اگر شرایط بیرونی بازار مسکن تغییر کند، سطح فعلی قیمت تا رسیدن به سطح متعارف، می‌تواند تعدیل شود.

افزایش تقاضا در بازار مسکن

وی پیش بینی کرد: با تمام شدن فصل امتحانات دانش‌آموزان در خردادماه رونق بیشتری بر بازار مسکن حاکم خواهد شد. از سوی دیگر با افزایش تقاضای قطعی در بازار فروش و اجاره مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ادامه توقف معاملات در بازار همراه با روند صعودی قیمت که در داده‌های میدانی و آمارهای رسمی پیداست، رکودی تورمی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: آثار منفی رکود تورمی تا مدت‌ها از این بازار پاک نخواهد شد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/267276

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.