رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با «نجواخبر»:

مرغ گران می‌شود/ بی‌ثباتی در قیمت مرغ

مرغ گران می‌شود/ بی‌ثباتی در قیمت مرغ
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: مرغ هایی که به بازار عرضه می شود از محل ارز نیمایی است. به همین دلیل انتظار می رود قیمت مرغ به نرخ مصوب تنظیم بازار برسد.

بررسی های میدانی «نجواخبر» در سطح بازار نمایانگر آن است که مرغ در محله های مختلف تهران با قیمت های متفاوتی عرضه می‌شود و هر کیلو بین 38 تا 50 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

این در حالی است که قیمت مصوب مرغ در بازار هر کیلو 60 هزار تومان است که به دلیل کاهش تقاضا فروشندگان مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند تا مردم مرغ خریداری کنند. در این میان در روزهای اخیر مشاهدات نشان می‌دهد قیمت مرغ در خرده فروشی‌ها کمی نوسان دارد و همراه با افزایش قیمت بوده است.

افزایش قیمت مرغ زنده

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه ارز ترجیحی دان مرغ به طور کامل حذف شده است، به «نجواخبر» گفت: دان مرغ در بازارگاه براساس ارز نیمایی عرضه می‌شود. بنابراین با وجود اینکه قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ و جوجه بسیار بیشتر از این قیمت‌هایی است که در حال حاضر در بازار به فروش می‌رسد، اما به دلیل عدم استقبال مردم و کاهش تقاضا، تولیدکنندگان مجبور به کاهش قیمت هستند.

محمد یوسفی ادامه داد: در حال حاضر مرغ‌هایی که به بازار عرضه می‌شود، از محل ارز نیمایی است؛ بنابراین انتظار می‌رود قیمت مرغ به زودی افزایش یابد و به نرخ مصوب برسد.

تولید مرغ به زودی کاهش می‌یابد

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با تاکید بر اینکه پرورش دهندگان مرغ از قیمت‌های بازار بسیار ناراضی‌اند، گفت: با وجود اینکه مرغداران و تولیدکنندگان تخم مرغ هم در زیان هستند اما در این میان بیشترین زیان را تولیدکنندگان جوجه یک روزه می‌بینند.

یوسفی قیمت مصوب مرغ را کیلویی 60 هزار تومان اعلام کرد و گفت: هنوز مرغ به این قیمت در بازار نرسیده هرچند این قیمت نیز برای پرورش دهنده مرغ به صرفه نیست.

بی ثباتی قیمت مرغ در بازار

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: فروشندگان سعی می‌کنند قیمت مصرف کننده مرغ را به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برسانند؛ ولی دو ساعت که می‌گذرد خریداری پیدا نمی‌شود و مجبورند قیمت را پایین بیاورند تا مردم مرغ خریداری کنند.

یوسفی ادامه داد: مردم از قیمت مصوب مرغ استقبال نکرده‌اند و به همین دلیل قیمت کاهش می‌یابد.

تولید مرغ کاهش می‌یابد

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: هرچند دولت قیمت مصوب مرغ را اعلام کرده ولی در حال حاضر عرضه و تقاضا قیمت مرغ را تعیین می‌کند و چون تقاضای مردم کاهش یافته قیمت مرغ نیز به صورت مقطعی کاهش یافت.

یوسفی ادامه داد: ازآنجا که تولید مرغ با زیان همراه است در آینده میزان تولید کاهش خواهد یافت.

ارزانی مرغ به شرط‌ها و شروط‌ها

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: فرض کنید اگر ما در ماه 140 میلیون جوجه ریزی کنیم و در حدود 200 هزار تن تولید گوشت مرغ داشته باشیم با وجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام سعی می‌کند مقداری از تولیدات مازاد را برای ذخیره سازی خریداری کند، ولی می‌بینیم که خرید و ذخیره سازی شرکت پشتییانی امور دام تأثیر آنچنانی در قیمت ندارد.

یوسفی ادامه داد: خرید ازسوی شرکت پشتیبانی امور دام وقتی تأثیر دارد که قیمت بازار به قیمت مصوب برسد ولی وقتی می‌بینیم نمی‌رسد معنی‌اش این است که خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام هم تأثیر زیادی ندارد. از طرفی اگر خرید شرکت پشتیبانی امور دام نباشد ممکن است قیمت مرغ از این هم که هست پایین‌تر بیاید.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/386

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب