آرمان خالقی در گفتگو با «نجواخبر»؛

نقدینگی سرگردان در دست سفته بازها، دلالان و فرصت طلبان/ چرا «تولید» جذاب نیست؟

نقدینگی سرگردان در دست سفته بازها، دلالان و فرصت طلبان/ چرا «تولید» جذاب نیست؟
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت، نسبت به خطر وجود پول در دست یک بخش پرقدرت هشدار داد.

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه نبود ثبات در تمامی عرصه‌ها باعث می‌شود که یک فعال اقتصادی نگران تأمین مواد اولیه باشد، به خبرنگار نجواخبر گفت: یک تولیدکننده حداقل باید برای سه ماه آینده مواد اولیه در انبار داشته باشد تا برای این مدت نسبت به فعالیت بنگاه اقتصادی اطمینان داشته باشد، در صورتی که در کشورهایی با اقتصاد روان که تهدید و تحریم ندارند، نقش سیاست دراقتصاد پررنگ نیست و ورودی کارخانه با خروجی یکسان است.

آرمان خالقی با اعلام اینکه در ایران یکی از معضلات تولیدکننده، نیاز به داشتن انبار است تا مواد اولیه و کالای تولید شده را در آن برای مدت حداقل سه ماه نگهداری کند گفت: از سوی دیگر بسیاری از تولیدات فصلی است و تولیدکننده ناچار است برای فصل فروش، کالا یا محصول را تولید کند و جالب اینکه در مدت رکود و انبار کردن کالا، قیمت بالا هم می‌رود و در اصل تولیدکننده نه تنها از فروش نرفتن کالایی که تولید کرده، نگران نیست، بلکه خوشحال است که کالای تولیدی‌اش در انبار مانده و فروش نرفته است.

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یکی از مباحثی که باعث احتکار می‌شود را رشد نقدینگی به ویژه از نوع سرگردان دانست و گفت: نقدینگی باعث تورم می‌شود که در کشور ما در مدت ۱۰ سال گذشته نقدینگی حدود۱۰ برابر افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی نقدینگی ۱۰ برابر افزایش می‌یابد، اگر تورم ۱۰ برابر افزایش نیابد، حداقل پا به پای آن بالا می‌رود گفت: نقدینگی زمانی خطرناک‌تر است که پول در دست یک بخش پرقدرت باشد، به نوعی که یا از سوی دولت به بازار هدایت شود، یا از سوی سیستم بانکی تزریق شود که در هر دو صورت تأثیرات مخرب خودش را بر جای می‌گذارد.

خالقی در ادامه گفت: اگر نقدینگی در سیستم تولید گردش کند، ارزش افزوده ایجاد می‌کند و سپس به دست خریدار می‌رسد، در این صورت نقدینگی مطلوبی است، اما نقدینگی سرگردان هیچ تأثیری در تولید و اشتغال ندارد و تنها در دست سفته بازها، دلالان و فرصت طلبان جابه‌جا می‌شود و لذا خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت افزایش نقدینگی در تولید در همه زمینه‌های صنعت و کشاورزی می‌رفتیم؛ گفت: متأسفانه نتوانستیم تولید را برای نقدینگی جذاب کنیم زیرا برنامه ریزی درستی نداشتیم و امروزه دولت فقط نقدینگی را به بازار تزریق می‌کند و هیچ مدیریتی بر آن وجود ندارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/672

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب