اخبار جهان؛

درخواست سناتورهای آمریکایی برای توقیف محموله‌های نفتی ایران/ تنش جدید میان باکو و ایروان

درخواست سناتورهای آمریکایی برای توقیف محموله‌های نفتی ایران/ تنش جدید میان باکو و ایروان
گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به رییس جمهور این کشور خواستار دادن اختیارات و حمایت مالی لازم به اداره تحقیقات امنیتی این کشور برای توقیف محوله‌های نفتی و گازی ایران شدند.

به گزارش نجواخبر، «حمایت حزب حامی کردها از رقیب اردوغان»، «بزرگ ترین رزمایش هوایی چین اطراف تایوان»، «آمادگی اوکراین برای شبیخون به روسیه»، «رویارویی چین و فیلیپین در دریای جنوبی»، «خیز فرانسه برای جلوگیری از آغاز تنش میان باکو و ایروان»، «کاهش چشم گیر محبوبیت «بی بی»»، «بازگشت قطعی سوریه به آغوش اتحادیه عرب»، «برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه» و «درخواست سناتورهای آمریکایی برای توقیف محموله های نفتی ایران» بخشی از سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

حمایت حزب حامی کردها از رقیب اردوغان

حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه و سایر متحدان هم‌سو با گرایشات چپ از طرفداران خود خواستند تا در انتخابات آتی ریاست جمهوری، به کمال قلیچ‌داراوغلو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان رأی دهند.حزب دموکراتیک خلق‌ها در بیانیه‌ای که با مشارکت سایر احزاب چپ تحت عنوان «اتحاد کارگر و آزادی» تنظیم شده است آورده است که: در این انتخابات تاریخی، از مردم ترکیه درخواست می‌کنیم (...) به کمال قلیچ‌داراوغلو رأی دهند.انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است در تاریخ ۱۴ ماه می‌میلادی برگزار شود.
بزرگ ترین رزمایش هوایی چین اطراف تایوان

ارتش چین به پرواز یک هواپیمای گشتی ضدزیردریایی «پی‌-۸‌ای پوسایدون» نیروی دریایی ایالات متحده بر فراز تنگه تایوان اعتراض کرد. این تنگه سرزمین اصلی چین را از تایوان جدا می‌کند. به نوشته رویترز، در اعتراض به این اقدام، ارتش چین ۳۸ جت جنگنده و دیگر هواپیماهای جنگی را در نزدیکی تایوان به پرواز درآورد.وزارت دفاع تایوان روز جمعه اعلام کرد که ارتش چین ۳۸ جت جنگنده و دیگر هواپیماهای جنگی را در نزدیکی تایوان به پرواز درآورده است. این اقدام بزرگترین رزمایش پرواز از زمان مانور نظامی بزرگی است که چین اوایل ماه آوریل در شبیه‌سازی محاصره این جزیره انجام داده بود. کشتی‌های نیروی دریایی هم به عنوان بخشی از کمپین طولانی‌مدت ارعاب چین علیه تایوان در این منطقه دیده شده‌اند. ارتش چین در بیانیه‌ای این پرواز را تحریک‌آمیز خواند. در این بیانیه آمده است که چنین اقداماتی «کاملا ثابت می‌کند که ایالات متحده برهم زننده صلح و ثبات در تنگه تایوان و ایجاد کننده خطرات امنیتی است.» بر اساس این بیانیه «نیروهای نظامی چین همیشه در سطح بالایی از آماده‌باش هستند و قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی و همچنین صلح و ثبات منطقه دفاع می‌کنند.»
آمادگی اوکراین برای شبیخون به روسیه

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که اوکراین در حال تکمیل مقدمات یک حمله متقابل علیه نیروهای روسیه است. وزیر دفاع اوکراین افزود که مقدمات این حمله تا حد زیادی انجام شده است.به نوشته رویترز، وزیر دفاع اوکراین در یک نشست خبری آنلاین گفت که به محض اینکه شرایط فراهم باشد و تصمیم فرماندهان در این باره گرفته شود، این حمله انجام خواهد شد.این مقام دولت اوکراین بدون آنکه اشاره‌ای به زمان این حمله علیه نیروهای روسیه داشته باشد، گفت: به طور کلی ما درصد بالایی آمادگی داریم.رزنیکوف در عین حال افزود که اوکراین تجهیزات مدرن زیادی از غرب دریافت کرده است، از جمله می‌توان به سلاحهایی که به صورت مشت آهنین عمل می‌کنند، اشاره کرد. همچنین آموزش بکارگیری برخی تجهیزات غربی به نیروهای اوکراینی ادامه دارد.به گفته وزیر دفاع اوکراین، هزاران نظامی اوکراینی در غرب آموزش دیده‌اند تا از امکانات نظامی مختلف غرب به صورت ترکیبی در میدان نبرد استفاده کنند.
رویارویی چین و فیلیپین در دریای جنوبی

در آخرین سلسله تنش‌ها از برخوردهای دریایی چین و فیلیپین گشت ساحلی فیلیپین از رویاروی با کشتی های چینی که به ادعای فیلیپین در حال انجام مانورهای خطرناک در دریای چین جنوبی بودند خبر داد.براساس گزارش گارد ساحلی فیلیپین رویارویی با کشتی های چینی در دریای چین جنوبی درحالی اتفاق افتاد که گارد ساحلی فیلیپین گشتزنی یک هفته‌ای خود را در آب های استراتژیک انجام می‌داد و از سوی دیگر آخر هفته گذشته چین گانگ وزیر امورخارجه چین نیز برای دیدار با فردیناند مارکوس همتای فیلیپینی خود به مانیلا پایتخت این کشور سفر کرده بود.به نوشته خبرگزاری الجزیره، چین معتقد است بخش اعظم دریای چین جنوبی تحت مالکیت این کشور است و تخمین زده می‌شود از این دریا سالانه ۳ تریلیون دلار کالا عبور و مرور می‌کند. فیلیپین بارها از پکن درخواست کرده به فعالیت های تنش زا در این منطقه پایان دهد.
ادعای تازه علی اف؛ خیز فرانسه برای جلوگیری از آغاز تنش میان باکو و ایروان

رئیس‌جمهوری آذربایجان مدعی شد که ارمنستان به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اجازه ایجاد کریدور با نخجوان را نمی‌دهد و نیروهای خود را از خاک آذربایجان که نیروهای حافظ صلح روس به طور موقت در آن مستقر بودند، خارج نکرده است.به نوشته یورونیوز، این مواضع در حالی ایراد شد که کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید پایان مناقشه جاری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ امکان‌پذیر است. جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گذشته در کریدور لاچین که تنها مسیر ارتباطی موجود بین ارمنستان و منطقه قره‌باغ است، ایست بازرسی ایجاد کرد. این اولین ایست بازرسی ایجاد شده از سوی باکو در کریدور لاچین از سال ۲۰۲۰ تاکنون است. ایجاد ایستگاه بازرسی در کریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان باعث شد تا روسیه، آمریکا و فرانسه واکنش‌ نشان دهند.ارمنستان هم ایجاد ایست بازرسی در کریدور لاچین را به شدت محکوم کرده است.
کاهش چشم گیر محبوبیت «بی بی»؛ پیشتازی رقبای نتانیاهو در نظرسنجی ها

نظرسنجی حاکی از آن است که محبوبیت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل همچنان رو به کاهش است و منجر به کاهش قدرت ائتلاف او در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی در حال حاضر می‌شود، در حالی که محبوبیت نمایندگان احزاب اپوزیسیون به ویژه نماینده بلوک اردوگاه ملی،به ریاست بنی گانتس به طور قابل توجهی رو به افزایش است.براساس نظرسنجی هفتگی که روزنامه معاریو امروز انجام داده، اگر در حال حاضر مجددا انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی برگزار شود، احزاب اپوزیسیون ۷۰ کرسی و احزاب تشکیل دهنده دولت فعلی به ریاست نتانیاهو ۵۰ کرسی به دست خواهند آورد. در حالی که این کابینه در حال حاضر با اکثریت ۶۴ کرسی در کنست (پارلمان اسرائیل) حضور دارد.
بازگشت قطعی سوریه به آغوش اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای گفت که بازگشت سوریه به این اتحادیه حتمی است.او در مصاحبه با شبکه الجدید لبنان گفت که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه همان زمان که برتری نظامی پیدا کرد و مخالفان موفق به اشغال دمشق نشدند جنگ را برد.ابوالغیط با بیان اینکه تصمیم تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب عجولانه بود، گفت: « معتقدم کشورهای عضو باید به مقامات سوریه فرصت می‌دادند، اگر آن زمان در اتحادیه عرب بودم، به هیچ عنوان با اتفاقی که افتاد همراه نمی‌شدم»اتحادیه عرب در ۲۱ آبان ۱۳۹۰ زمانی که آتش جنگ سوریه در اوج خود قرار داشت و تروریست‌ها به دیواره‌های دمشق رسیده بودند، تعلیق عضویت سوریه را با اکثریت آراء تصویب کرد، با این تصور که دولت بشار اسد به زودی سقوط خواهد کرد.دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص امکان دیدارش با بشار اسد نیز گفت که هر زمان سوریه به اتحادیه عرب بازگشت این دیدار صورت می‌گیرد و پیش از آن از لحاظ قانونی و اساسنامه اتحادیه ممکن نیست.او در ادامه به مسئله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پرداخت و و آن را حتمی دانست و گفت که دولت دمشق بیش از گذشته به این موضوع تمایل دارد و همزمان دولت‌های عربی بیشتری در حال برقراری روابط دوجانبه با سوریه هستند. اما هنوز بازگشت به اتحادیه عرب قطعی نشده، اما حتمی است.
درخواست سناتورهای آمریکایی برای توقیف محموله های نفتی ایران

گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور خواستار دادن اختیارات و حمایت مالی لازم به اداره تحقیقات امنیتی این کشور برای توقیف محوله‌های نفتی و گازی ایران شدند.به ادعای خبرگزاری رویترز با اشاره به «افزایش صادرات نفت ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای آن» گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که به اداره تحقیقات امنیتی این کشور که یکی از ادارات وزارت امنیت داخلی آن است اجازه داده شود که محموله‌های نفتی و گازی ایران را توقیف کند.بنا بر گزارش رویترز، جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه و ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات در نامه‌ای به جو بایدن گفتند که دفتر تحقیقات امنیت داخلی، مدتی بیش از یک سال است که به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها در یکی از بخش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قادر به توقیف یک محموله ایرانی نبوده است.رویترز با ادعای این که رونوشتی از این نامه که به امضای ۱۲ سناتور آمریکایی رسیده را رویت کرده است، نوشت که این نامه در همان روزی ارسال شد که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، ایران یک نفت‌کش با پرچم جزایر مترشال را در دریای عمان توقیف کرده است.
سنگ‌اندازی جدید جمهوری‌خواهان در راه توافق با ایران

پایگاه خبری واشنگتن‌فری‌بیکن گزارش داده اعضای جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا قصد رونمایی از ۶ طرح برای گسترش تحریم‌ها ضدایران و جلوگیری از توانایی کاخ سفید برای تعلیق تحریم‌ها را دارند.

مطابق این گزارش، این طرح‌های تحریمی که با حمایت «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» تهیه شده‌اند بخش‌های نظامی، سران حکومتی و بخش مالی ایران را هدف قرار خواهد داد.

فری‌بیکن نوشته رونمایی از این طرح‌ها در حالی انجام می‌شود که دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است.

مطابق این ادعا، با آنکه دولت بایدن به صورت علنی ادعا می‌کند که مذاکرات با ایران در وضعیت تعلیق قرار داده است اما قانونگذاران مطلع از تحولات می‌گویند کاخ سفید هنوز در محافل پشت پرده به دنبال رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/77304

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.