اخبار جهان؛

هیچ دوربینی در نظنز نصب نشده/ لغو صدور ویزای فرودگاهی آذربایجان برای ایرانی‌ها

هیچ دوربینی در نظنز نصب نشده/ لغو صدور ویزای فرودگاهی آذربایجان برای ایرانی‌ها
اسرائیل و روسیه بر سر ایجاد یک کنسولگری جدید در اورشلیم یا بیت‌المقدس با یکدیگر توافق کردند.

به گزارش نجواخبر، «اقدامات جدید غرب برای تقویت دفاع هوایی اوکراین»، «گفت‌وگوی بن سلمان و ماکرون در پاریس»، «توافق اسرائیل و مسکو برای افتتاح کنسولگری روسیه در بیت‌المقدس»، «عدم موافقت اعضای ناتو با طرح دفاعی جدید»،‌ «حمله هکری به وزارت انرژی آمریکا و چندین نهاد غربی»، «تلاش رهبران آفریقایی برای نزدیک‌تر کردن روسیه و اوکراین»، «گفت‌وگوی مقامات ارشد دفاعی آمریکا و اسرائیل در مورد ایران»، «ادعای وزیر دفاع طالبان درخصوص درگیری مرزی اخیر» از مهم‌ترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

اقدامات جدید غرب برای تقویت دفاع هوایی اوکراین
وزارت دفاع انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد: دانمارک، هلند، لندن و آمریکا در زمینه ارائه تسلیحات دفاع هوایی به اوکراین با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش "یو پی آی"، وزارت دفاع انگلیس افزود: «بر اساس این طرح, صدها موشک دفاع هوایی کوتاه و میان برد و سامانه‌های مرتبط مورد نیاز برای حفاظت از زیرساخت‌های مهم و تضمین موفقیت بیشتر عملیات‌های ضد تهاجمی در ماه‌های آینده, به اوکراین تحویل خواهد شد.

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: «تحویل این تجهیزات هم اکنون آغاز شده است و ظرف چند هفته تکمیل خواهد شد.»

وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه از متحدان کی‌یف خواست تا برای تأمین تسلیحات و مهمات بیشتر بویژه در زمینه دفاع هوایی برای مقابله با تهاجم روسیه، «تلاش خود را افزایش» دهند.

گفت‌وگوی بن سلمان و ماکرون در پاریس
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در چارچوب سفر رسمی خود به فرانسه، روز جمعه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور در پاریس دیدار کرد. او قرار است در ادمه سفر خود در یک نشست جهانی با هدف مبارزه با فقر و تغییرات اقلیمی شرکت کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه و ولیعهد عربستان در دیداری دونفره به صرف ناهار، پیرامون مسائل مختلف گفت‌وگو کردند.

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، موضوع گفت‌وگوی این دو حول روابط دوجانبه میان دو کشور و مشکلات در برقراری ثبات در منطقه به ویژه پس از عادی‌سازی روابط میان عربستان با ایران است.

فرانسه یکی از فروشندگان عمده سلاح و تجهیزات دفاعی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

توافق با اسرائیل برای افتتاح کنسولگری روسیه در بیت‌المقدس
اسرائیل و روسیه بر سر ایجاد یک کنسولگری جدید در اورشلیم یا بیت‌المقدس با یکدیگر توافق کردند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی سفارت روسیه در تل‌آویو پس از چندین سال مذاکره قرار است روسیه کنسولگری خود را در بیت‌المقدس غربی احداث کند تا از آن برای نیازهای کنسولی خود بهره‌مند شود. این سفارت همچنین اضافه کرد که دو طرف به تعمیق روابط دوستانه دوجانبه اسرائیل و روسیه باور دارند.

وزارت خارجه اسرائیل هم با تأیید این توافق، احداث ساختمان کنسولی روسیه در اورشلیم را یک «موفقیت سیاسی» توصیف کرد.

عدم موافقت اعضای ناتو با طرح دفاعی جدید
خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آگاه روز جمعه اعلام کرد که نشست وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل که بر سر تدوین اولین طرح‌ دفاعی این ائتلاف پس از دوران جنگ سرد تشکیل شده بود، بی‌نتیجه ماند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این رابطه گفت: «درست است که امروز برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای به‌طور رسمی به تأیید [اعضا] نرسید، اما پیش‌بینی می‌کنیم که این برنامه‌ها در قالب بخشی از دستور کار نشست [آتی] سران در شهر ویلنیوس [پایتخت لیتوانی] در ماه ژوئیه وصول شوند.»

یکی از دیپلمات‌های ناتو گفت که ترکیه بخاطر جمله‌بندی‌های مربوط به موقعیت‌های جغرافیایی، به ویژه عبارت‌های مرتبط با قبرس، مانع از به نتیجه رسیدن این تصمیم شده است.

این دیپلمات افزود که هنوز فرصت برای یافتن راه حل پیش از زمان نشست سران ناتو در اواسط ژوئیه در ویلنیوس وجود دارد.

حمله هکری به وزارت انرژی آمریکا و چندین نهاد غربی
مقامات آمریکایی اعلام کردند که وزارت انرژی ایالات متحده و چندین آژانس فدرال در جریان یک کارزار هکری جهانی مورد حمله قرار گرفتند. این کارزار از آسیب‌پذیری نرم افزار انتقال فایل در جهت اهداف خود استفاده می‌کند.

غول انرژی بریتانیایی «شل»، سامانه دانشگاه جورجیا، دانشگاه و سامانه سلامت جانز هاپکینز نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که به همین ترتیب مورد حمله قرار گرفتند.

این حملات جدید را باید به فهرست رو به رشد نهادهای آمریکایی، بریتانیایی و سایر کشورهایی اضافه کرد چرا که سیستم‌های آن‌ها از نرم‌افزار MOVEit Transfer برای انتقال داده‌هایشان استفاده می‌کردند. گروه اخاذی Cl0p مرتبط با روسیه که مدعی هک این نرم‌افزار است، پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از داده‌های برگرفته شده از سازمان‌های دولتی بهره‌برداری نخواهد کرد و تمام آن‌ها را پاک می‌کند.

تلاش رهبران آفریقایی برای نزدیک‌تر کردن روسیه و اوکراین
هیئتی از رهبران و مقام‌های ارشد آفریقایی وارد اوکراین شدند تا راهی برای پایان دادن به جنگ با روسیه و همچنین اطمینان از تحویل مواد غذایی مورد نیاز برای این قاره کسب کنند.

این هیئت که شامل روسای جمهوری کشورهای آفریقای جنوبی، سنگال، زامبیا و جزایر کومور است ابتدا به بوچا، حومه کی‌یف رفتند؛ جایی که سال گذشته انتشار تصاویر اجساد غیرنظامیان اوکراینی در خیابان‌ها به شدت در جهان بازتاب داشت.

این سفر در حالی انجام می‌شود که سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی ماه گذشته اعلام کرده بود که با روسای جمهوری روسیه و اوکراین توافق کرده که یک مأموریت صلح آفریقایی از سوی این کشورها صورت گیرد.

گفت‌وگوی مقامات ارشد دفاعی آمریکا و اسرائیل در مورد ایران
«یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در حاشیه گردهمایی وزرای دفاع ناتو در بروکسل درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه دو کشور در خصوص ایران گفت‌و‌گو کردند. این در حالیست که گزارش شده است واشنگتن در مسیر نزدیک شدن به توافق هسته‌ای موقت با تهران با هدف کاهش خطر رویارویی نظامی در خاورمیانه است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» عنوان می‌کند که گفته می‌شود این تلاش‌ها مورد تأیید اسرائیل است. این در حالیست که سه‌شنبه نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر مخالفت این کشور با احیای توافق هسته‌ای با ایران گفت «تفاوت دیدگاه‌ها» با واشنگتن همچنان پا برجاست و اسرائیل به هیچ توافق جدید هسته‌ای با ایران پایبند نخواهد بود.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع ایالات متحده، این دو مقام عالی‌رتبه توافق کردند که برای «مواجهه با طیف وسیعی از تهدیدات ناشی از ایران» با یکدیگر همکاری داشته باشند. این تهدیدها شامل «برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده، و اشاعه سامانه‌های هوایی بدون سرنشین و سایر ابزارهای کشنده» ذکر شده است.

ادعای وزیر دفاع طالبان درخصوص درگیری مرزی اخیر
محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در اولین اظهارنظر در مورد درگیری اخیر مرزی با ایران گفت ابتدا مرزبانان ایرانی «چهار روز» با توپخانه به طالبان حمله می‌کردند و نیروهای طالبان «مجبور» به عکس‌العمل شدند.

درگیری اخیر چند ساعته مرزی در نیمروز در ۵ خرداد (۲۶ می) به کشته شدن یک مرزبان ایرانی و یک نیروی طالبان انجامید و مقام‌ها در تهران و کابل آن را «سوءتفاهم» خوانده و گفتند از فردای آن روز وضعیت به حالت عادی بازگشته است.

وزیر دفاع طالبان در مورد درگیری اخیر مرزی با ایران در نیمروز گفت: «مشکلی که با ایران پیش آمد، چهار روز برایم گزارش می‌آمد که آن‌ها توپ و هاوان شلیک می‌کنند. من (به ایرانی‌ها) گفتم این کار را نکنید و به نفع‌مان نیست و بعد مجبور شدیم که عکس‌العمل نشان دهیم و از خاک‌مان دفاع کنیم و از حق‌مان نمی‌گذریم و به کسی هم حمله نمی‌کنیم.»

رد نصب دوربین‌های آژانس در نطنز
سازمان انرژی اتمی جمعه شب در اطلاعیه‌ای از اشتباه لفظی سخنگوی این سازمان مبنی بر نصب دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز خبر داد و اعلام کرد هیچ‌ دوربین نظارتی برای ثبت و ضبط فعالیت‌ها و در راستای توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز غنی‌سازی نطنز فعال نیست.

در متن این اطلاعیه آمده است: «در حالی‌که بهروز کمالوندی در این گفت‌وگوی تصویری از توافق داوطلبانه ایران با آژانس برای فعال‌سازی ۱۰ دوربین در تأسیسات اصفهان صحبت کرده است؛ تعدادی از خبرگزاری‌ها به فعال‌سازی دوربین‌ها در نطنز اشاره کردند. کمالوندی در این گفت‌وگوی تصویری که فیلم کامل آن نیز موجود است، در مورد نصب دوربین در اصفهان صحبت ‌کرده است که تنها در یک بخش از مصاحبه سهوا به‌جای تأسیسات اصفهان از نطنز یاد شد و برخی رسانه‌ها نیز به اشتباه از نصب دوربین در تأسیسات نطنز خبر دادند. این در حالی است که اساسا هیچ‌گونه دوربین نظارتی برای ثبت و ضبط فعالیت‌ها و در راستای توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرکز غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن‌ (نطنز) فعال نیست.»

لغو صدور ویزای فرودگاهی آذربایجان برای ایرانی‌ها
سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو از تصمیم جمهوری آذربایجان به متوقف کردن صدور ویزا برای اتباع ایران در فرودگاه‌های آذربایجان خبر داد.

بنا بر اطلاعیه سفارت ایران در باکو:‌ «بنابر اعلام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از تاریخ دوم تیر ماه ۱۴۰۲‌، روند صدور روادید فرودگاهی برای اتباع جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه های بین‌المللی جمهوری آذربایجان متوقف خواهد شد و هموطنانی که نیاز به دریافت روادید ورود برای سفر به جمهوری آذربایجان دارند می‌توانند قبل از سفر و از طریق (سامانه آسان ویزا) اقدام به دریافت ویزای الکترونیکی نموده و یا جهت دریافت روادید در گذرنامه حضورا به نمایندگی های دیپلماتیک و سرکنسولگری های جمهوری آذربایجان مراجعه نمایند.»

در این اطلاعیه همچنین آمده است که «مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان نیز از زمان شیوع کرونا تاکنون برای تردد مسافری به روی اتباع خارجی و همسایه همچنان و تا تصمیمات بعدی بسته است.»

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118398

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.