اخبار جهان:

ادعای تازه وزیر خارجه اسرائیل درباره احیای روابط ایران و عربستان/ روایت یورونیوز از بیانیه جده

ادعای تازه وزیر خارجه اسرائیل درباره احیای روابط ایران و عربستان/ روایت یورونیوز از بیانیه جده
وزیر امورخارجه رژیم اسرائیل با طرح ادعاهایی درباره توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط گفت که هدف ریاض از این کار تنها ارسال پیام به واشنگتن بوده است.

به گزارش نجواخبر، «ادعای تازه رهبر واگنرها درباره پیشروی در باخموت»، «حرکت ابررادیواکتیو به سوی غرب اروپا»، «واکنش مکرون به حضور زلنسکی در اجلاس گروه هفت»، «تاکید لاوروف بر پیشرفت در مذاکرات میان ایروان و باکو»، «روایت یورنیوز از بیانیه جده»، «اعلام آمادگی عمران خان برای مذاکره با مخالفانش» و «ادعای تازه وزیر خارجه اسرائیل درباره احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.
ادعای تازه رهبر واگنرها مبنی بر پیشروی در باخموت، اوکراین تکذیب کرد

یوگنی پریگوژین، رهبرگروه واگنر که برای روسیه می‌جنگند از سقوط کامل شهر باخموت اوکراین خبر داد. رهبرگروه واگنر در ویدئویی که توسط سرویس مطبوعاتی اش در تلگرام مدعی شدکه در ۲۰ مه ۲۰۲۳، باخموت به طور کامل تسخیر شد».یوگنی پریگوژین در حالی مدعی سقوط کامل باخموت شد که یک روز پیش، از عقب‌نشینی نظامیان روس در این شهر شکایت کرده و تصرف این شهر در دو روز آینده را بعید خوانده بود.رئیس گروه واگنر با ادعای تصرف کامل باخموت در پیام خود گفت که شبه‌نظامیان تحت امرش کنترل این شهر را در ۲۵ مه، پنج روز دیگر، به ارتش روسیه واگذار خواهند کرد.همزمان اوکراین، بدنبال پیام رئیس واگنر اعلام کرد که نظامیان این کشور همچنان کنترل «مناطق خاصی» را در شهر باخموت در کنترل خود دارند اما وضعیت جنگ در این شهر برای مدافعان اوکراینی «بحرانی» است.
حرکت ابررادیواکتیو به سوی غرب اروپا

دبیر شورای امنیت روسیه گفت که انفجار یک انبار گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده در اوکراین یک ابرِ رادیواکتیو ایجاد کرده که به سمت غرب اروپا در حرکت است.به نوشته راشاتودی، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفت انفجار انبار گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده تانک که انگلیس برای استفاده در تانک‌های چلنجر به اوکراین فرستاده، موجب ایجاد ابری از مواد رادیواکتیو شده که با جریان باد به سمت غرب اروپا در حرکت است. او همچنین مدعی شد که در لهستان افزایش تشعشعات رادیواکتیو ثبت شده، اما مقامات لهستان این مسئله را تکذیب کردند.گزارش‌های تأییدنشده‌ای از حمله هفته گذشته روسیه به یک انبار مهمات در اوکراین منتشر شده که ادعا می‌کنند این انبارها حاوی گلوله‌های تانک اورانیوم ضعیف‌شده انگلیسی بودند.
واکنش مکرون به حضور زلنسکی در اجلاس گروه هفت

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از نشستی که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه نشست سران گروه هفت داشت، گفت که سفر زلنسکی به ژاپن برای حضور در نشست سران گروه هفت، تغییری در قواعد بازی است.به نوشته خبرگزاری رویترز،ماکرون گفت: من بر این باورم که این فرصتی متمایز است که مذاکراتی با کشورهای بسیاری از جنوب صورت بگیرد و موضع آنها بیان شده و پیام و دیدگاهشان فرستاده شود. من بر این باورم که می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد.
تاکید لاوروف بر پیشرفت در مذاکرات میان ایروان و باکو

وزرای امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی نشست سه‌جانبه در مسکو صلح میان باکو و ایروان را مورد بحث قرار دادند. به نوشته شبکه تی آر تی، لاوروف طی اظهاراتی در این نشست به اهمیت اجرای توافقات امضا شده میان سران روسیه، آذربایجان و ارمنستان اشاره کرده و گفت: بر این باور هستیم که هیچ جایگزینی برای این توافقات وجود ندارد.وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو خواستار برقراری ثبات و صلح در قفقاز جنوبی است، تصریح کرد: این به طور مستقیم با منافع روسیه مرتبط است. در مورد پیمان صلح و تعدادی از مواردی که مورد بحث قرار گرفت، توانستیم تفاهم دو طرف را به یک دیدگاه مشترک نزدیک کنیم.
روایت یورنیوز از بیانیه جده

سی و دومین نشست کشورهای عضو اتحادیه عرب در شهر ساحلی جده عربستان در حالی به کار خود پایان داد که پس از بیش از یک دهه، اولین باری بود که همه ۲۲ کشور عضو در آن شرکت داشتند.به نوشته یورونیوز، بیانیه پایانی بدون هیچگونه اشاره سلبی یا ایجابی به نام ایران، صرفا به موضوعاتی همچون تنش بین اسرائیل و فلسطین، درگیری در سودان، روند صلح در یمن، بی ثباتی در لیبی و وضعیت سیاسی لبنان اشاره داشت.بیانیه پایانی اجلاس سران، بر «مرکزیت قضیه فلسطین» برای کشورهای عربی و به عنوان یکی از عوامل اصلی ثبات در منطقه مورد تاکید قرار داد. این سازمان تمامی اعمال و تجاوزاتی را که علیه فلسطینیان، جان، اموال و موجودیت آنها وارد شده است، محکوم کرد.در این بیانیه همچنین بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به حل‌وفصل جامع و عادلانه مسئله فلسطین بر اساس «راه حل دو کشوری»، طبق قطع‌نامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد و ابتکار صلح عربی در سال ۲۰۰۲، برای تضمین ایجاد یک فلسطین مستقل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و به پایتختی بیت‌المقدس شرقی تاکید داشت.
اعلام آمادگی عمران خان برای مذاکره با مخالفانش

عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان که تنش‌ها بر سر محاکمه و دستگیری او همچنان ادامه دارد، برای گفت‌و‌گو به منظور پایان دادن به بحران اعلام آمادگی کرد.به گزارش وبگاه هندی «نیوز ۱۸»، نخست‌وزیر سابق پاکستان به رغم اعلام این آمادگی تاکید کرد که افرادی که خواهان ممنوع کردن فعالیت حزب «تحریک انصاف» هستند، خواهان مذاکره و گفت‌و‌‎گو نیستند.او گفت: «در حال حاضر هیچ گفت‌و‌گویی انجام نمی‌شود. من، سیاستمدار هستم و همیشه برای مذاکرات آماده هستم. برخی افراد می‌خواهند حزب مرا ممنوع کنند و به همین دلیل است که هیچ گفت‌و‌گویی را نمی‌خواهند».رهبر حزب اپوزیسیون تحریک انصاف پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، ضمن رد هر گونه مذاکره با ارتش پاکستان افزود: «واضح است که فرمانده کنونی ارتش با من برخی مشکلاتی دارد».او همچنین در این مصاحبه تاکید کرد که حکومت به رهبری شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان از رویاروی با حزب تحریک انصاف در انتخابات سراسری می‌ترسد.
ادعای تازه وزیر خارجه اسرائیل درباره احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان

وزیر امورخارجه رژیم اسرائیل با طرح ادعاهایی درباره توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط گفت که هدف ریاض از این کار تنها ارسال پیام به واشنگتن بوده است.به گزارش شفق نیوز، الی کوهن، وزیر امورخارجه رژیم اسرائیل در اظهاراتی درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل نسبت به برقراری روابط تل‌آویو با عربستان سعودی ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که در اینجا مسئله اما و اگر نیست، بلکه چه زمانی است.او در ادامه عادی‌سازی روابط با ریاض را اولویت سیاست خارجی رژیم اسرائیل دانست و مدعی شد که منافع مشترکی میان عربستان سعودی و اسرائیل وجود دارد.کوهن همچنین با اشاره به اینکه ایران همچنان دشمن عربستان سعودی است، مدعی شد که هدف ریاض از اعلام توافق عادی سازی روابط با تهران ارسال پیام به واشنگتن مبنی بر تمایل آنها برای مشارکت بیشتر است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/97794

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب