اخبار جهان؛

تردید در نصب دوربین‌های آژانس/اعتصاب فیلمنامه‌نویسان هالیوود

تردید در نصب دوربین‌های آژانس/اعتصاب فیلمنامه‌نویسان هالیوود
علی‌رغم گزارش انجمن کنترل تسلیحات مبنی بر آغاز نصب دوربین‌های نظارتی در شماری از سایت‌های اتمی ایران یک روزنامه‌نگار ایرانی مدعی شد صحت این خبر مورد تردید قرار دارد.

به گزارش نجواخبر، «نگرانی روسیه از تلاش آمریکا برای حل بحران قره‌باغ کوهستانی»، «تبادل آتش میان گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل»، «گزارش آمریکا از تلفات روسیه در باخموت»، «افزایش بی‌سابقه تعداد ممنوع الخروج‌ها در چین»، «تشدید بحران پناهدگان آفریقا در اثر جنگ داخلی سودان»، «واکنش دولت بایدن به دعوت مک‌کارتی از نخست‌وزیر اسرائیل» و «اعتصاب فیلم‌نامه‌نویسان هالیوود» از مهم‌ترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند.

نگرانی روسیه از تلاش آمریکا برای حل بحران قره‌باغ کوهستانی

روسیه روز سه‌شنبه همزمان با تلاش واشنگتن برای میانجیگری در بحران منطقه ناگورنو قره‌باغ بر نقش محوری خود در پادرمیانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت که گزینه «جایگزینی» برای روسیه در جایگاه میانجی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود ندارد. وی با اشاره به سند آتش‌بس امضاشده بین باکو و ایروان در سال ۲۰۲۰ افزود که «پایه حقوقی» دیگری برای حل مناقشه در ناگورنو قره‌باغ در دست نیست.

توافق آتش‌بس سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مسکو به امضاء رسید. نظامیان روس به عنوان نیروهای حافظ صلح در چهارچوب این توافق در منطقه ناگورنو قره‌باغ مستقر شدند. ارمنستان طی ماه‌های گذشته از ناکارآمدی ساز و کار پیش‌بینی‌شده در توافق آتش‌بس ۲۰۲۰ سخن گفته است.
تبادل آتش میان گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل

به‌دنبال درگذشت یک زندانی فلسطینی بلندپایه در اعتصاب غذا در زندان اسرائیل، نیروهای حماس روز سه‌شنبه چندین راکت به سمت مرزهای اسرائیل شلیک کردند. بامداد چهارشنبه هم مقام‌های نظامی اسرائیل اعلام کردند در پاسخ به شلیک ۳۷ راکت، نقاطی را در غزه هدف قرار داده‌اند. همزمان منابع فلسطینی از شنیده شدن صدای چندین انفجار در مناطق شمالی نوار غزه خبر دادند.

پیشتر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که سامانه پدافند هوایی «گنبد آهنین» یکی از راکت‌های نیروهای حماس را رهگیری و سه راکت دیگر در مناطقی دورافتاده فرود آمده است.

روز سه‌شنبه، مقام‌های دولتی اسرائیل اعلام کردند خضر عدنان، زندانی بلندپایه فلسطینی پس از نزدیک به سه ماه اعتصاب غذا در زندان اسرائیل درگذشت.به‌دنبال درگذشت این زندانی فلسطینی‌ در زندان‌های اسرائیل، نگرانی از شروع موج تازه‌ای از درگیری‌ میان نیروهای فلسطینی و ارتش اسرائیل تشدید شده است.
گزارش آمریکا از تلفات روسیه در باخموت

بر اساس برآورد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی روسیه از ماه دسامبر سال میلادی گذشته در نبرد برای تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین کشته شده‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که حدود نیمی از آنها سربازان گروه مزدور واگنر هستند. اکثر این مزدوران محکومین روسی بودند که بدون آموزش رزمی کافی یا حتی بدون هیچ آموزش رزمی به جنگ فرستاده شدند.

به گفته کربی شمار کل سربازان کشته و زخمی شده روسی در نبردهای اطراف باخموت بیش از ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. او در مورد شمار قربانیان نیروهای اوکراین اطلاعاتی ارائه نکرد.
افزایش بی‌سابقه تعداد ممنوع الخروج‌ها در چین

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند دولت شی جین پینگ همزمان با تبلیغ برای سرمایه‌گذاری خارجی، ده‌ها هزار چینی و خارجی را در سال‌های اخیر ممنوع الخروج کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گروه حقوقی «سیفگارد دیفندرز» می‌گوید که پکن برخلاف وعده‌ها مبنی بر حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی پس از دوره سه ساله کرونا، سیاست‌های امنیتی «ممنوع الخروجی» شهروندان چینی و غیر چینی را گسترش داده است.
تشدید بحران پناهدگان آفریقا در اثر جنگ داخلی سودان

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، درگیری‌های شدید در سودان از اواسط ماه آوریل صدها هزار نفر را مجبور به فرار کرده است.

سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در ژنو گفت که بیش از ۳۳۰هزار نفر در داخل کشور فراری شده‌اند. او افزود شمار آواره‌شدگان در دو هفته گذشته «بیش از شمار تمام جابه‌جایی‌های مربوط به درگیری در سودان در سال ۲۰۲۲ بوده است.»

بر اساس برآوردهای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، بیش از ۱۰۰هزار نفر از زمان آغاز جنگ به کشورهای همسایه سودان پناه برده‌اند. بسیاری خود را به چاد، سودان جنوبی و مصر رسانده‌اند. در میان آنها اتباع سودانی و نیز پناهندگانی از کشورهای دیگر دیده می‌شوند که پیش از این به سودان پناه برده بودند.
واکنش دولت بایدن به دعوت مک‌کارتی از نخست‌وزیر اسرائیل

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز دوشنبه اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) گفت که فکر می‌کند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل «یک زمانی» به کاخ سفید دعوت خواهد شد، اما تاکید کرد که در حال حاضر چنین دیداری برنامه‌ریزی نشده است.

این اظهارنظر پس از آن بیان شد که کوین مک‌کارتی، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در جریان سفر به اسرائیل گفت، در صورتی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به امتناع خود از دعوت نتانیاهو به واشنگتن ادامه دهد، او اقدام به این کار خواهد کرد.

نتانیاهو از زمانی که در اواخر دسامبر سال گذشته در اسرائیل به قدرت رسید، در انتظار دعوت به کاخ سفید بود. اما روابط آمریکا و اسرائیل هم به دلیل اصلاحات محدودکننده استقلال قوه قضائی توسط دولت نتانیاهو و هم به دلیل اظهارنظرهای عناصر راست افراطی دولت جدید اسرائیل تا حدودی تیره شده است.
اعتصاب فیلم‌نامه‌نویسان هالیوود

براساس گزارش آسوشیتدپرس، اتحادیه صنف نویسندگان آمریکا (WGA) در توییتر اعلام کرد، حدود یازده هزار و پانصد عضو خود را برای اعتصاب گسترده آماده‌ کرده‌اند که در مقابل استودیوهای هالیوود در کلانشهر لس‌آنجلس صورت می‌گیرد.

این اولین اعتصاب گسترده فیلم‌نامه‌نویسان هالیوود پس از پانزده سال است. مذاکرات فیلم‌نامه‌نویسان با استودیوهای بزرگ هالیوودی بر سر پیدا کردن یک راه حل جایگزین برای لغو قراردادهایی بود که اول ماه مه در یک بازه زمانی سه ساله به پایان رسیدند.

نویسندگان دنیای سرگرمی هالیوود خواهان دستمزد بیشتر و تقسیم سود بیشتر با توجه به رشد چشمگیر شبکه‌های نمایش خانگی هستند. فیلم‌نامه‌نویسان تا کنون یک دستمزد ثابت سالانه از پلتفرم‌های آنلاین دریافت کرده‌اند، با وجود آنکه سریال‌هایی چون "بریجرتون" و یا "چیزهای عجیب" به موفقیت‌های جهانی رسیده و صدها میلیون بیننده داشته‌اند.
تردید در نصب دوربین‌های آژانس

علی‌رغم گزارش انجمن کنترل تسلیحات مبنی بر آغاز نصب دوربین‌های نظارتی در شماری از سایت‌های اتمی ایران یک روزنامه‌نگار ایرانی مدعی شد صحت این خبر مورد تردید قرار دارد. پیش از این، لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال نیز در توییتر نوشته بود که شنیده‌هایش تأیید شده‌اند و آژانس توانسته نصب مجدد دوربین‌های نظارتی جمع‌آوری شده و سایر تجهیزات مرتبط در سایت‌های اتمی ایران را شروع و این روند در چند روز آتی کامل می‌شود.

با این همه، عباس اصلانی که تحولات مرتبط با برنامه اتمی را از نزدیک دنبال می‌کند در حساب توییتر خود نوشت: «خبرنقل شده از منابع غربی در مورد نصب مجدد تعدادی از دوربینهای جمع آوری شده آژانس بدلیل عدم واکنش آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران، هنوز قابل راستی آزمایی نیست اما با توجه به تجربیات گذشته، هر توافقی بطور قطع خارج از چارچوب قانون مجلس و مغایر با آن نمی‌تواند باشد».

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87418

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.