نگرانی بابت ارزش معاملات/ پیش‌بینی بازار سهام اول خرداد

نگرانی بابت ارزش معاملات/ پیش‌بینی بازار سهام اول خرداد
بورس وارد دوره ای شده که نمادهای بزرگ بازار اغلب نوسانات کوچک دارند و در مقابل، نمادهای کوچک، در حال رشد هستند.

به گزارش نجواخبر، شرایط فعلی بورس یک بار در جریان رشد بازار طی سال های 97 الی 99 تجربه شده بود. در آن دوره هم طی چند ماه نمادهای بزرگ و شاخص ساز اغلب نوسانات کمی داشتند و در مقابل، نمادهای کوچک بازار رشدهای خوبی را تجربه کردند.

البته همین نمادهای کوچکی که رشدهای عجیبی داشتند، طی ریزش سال 99 هم سقوط های وحشتناکی را ثبت کردند که نمادهای بزرگ بازار اکثرا چنین شرایطی نداشتند. با این حال باید گفت که فعلا سرمایه‌گذاران از ورود به نمادهای بزرگ و شاخص ساز امتناع می‌کنند و در مقابل، سهم های کوچک بازار برای آنها جذاب شده است.

بورس تهران چند روزی است که چنین وضعیتی را پشت سر می‌گذارد. طی این مدت بسیاری از نمادها صف خرید داشته‌اند که اکثر آن ها، ارزش بازار کمتر از 10 هزار میلیارد تومان دارند. به عبارتی پول وارد نمادهای کوچک بازار شده و به دلیل کوچک بودن این نمادها، تعداد قابل توجهی از آنها به صف خرید رسیده‌اند.

البته شرایط همیشه این طور باقی نخواهد ماند اما وضعیت فعلی بازار چنین شکلی دارد و ممکن است چندین هفته همین شرایط ادامه پیدا کند.

آن چیزی که فعلا بورس را تحت فشار گذاشته، ارزش معاملات پایین است. از نظر ارزش معاملات، فعلا بازار جذابیت خاصی ندارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران هم برای ورود مجدد به بازار، ارزش معاملات را مد نظر قرار می‌دهند.

معاملات روزانه بورس تا چند هفته قبل به راحتی به اعداد 17-18 هزار میلیارد تومان می‌رسید. اما حالا در اعداد 9 الی 12 هزار میلیارد تومان حبس شده که این نشان می‌دهد بازار رونق چند هفته قبل را ندارد.

در انتظار ورود مجدد پول

دیروز ارزش معاملات خرد بورس 9700 میلیارد تومان بود که نسبت به روز شنبه حدودا 20 درصد کاهش داشت. معامله گران این اتفاقات را رصد می‌کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی، با احتیاط بیشتری خرید انجام دهند.

تغییر مالکیت سهامداران حقیقی و حقوقی نیز دیروز وضعیت متعادلی داشت و تقریبا پول خاصی از بازار خارج نشد. این البته نسبت به روز شنبه که 730 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود، بهتر است. اما در کل تا زمانی که ورود پول حقیقی‌ها به بازار به طور متوالی اتفاق نیفتد، نمی‌توان خیلی به رشد بورس در کوتاه مدت امیدوار بود.

با توجه به شرایط معاملات روز گذشته و حرکت پایین به بالای شاخص ها، برای امروز می‌توان انتظار بازار مثبتی داشت که البته در نیمه دوم زمان معاملات احتمالا عرضه‌ها افزایش خواهد داشت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/97825

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.