در گفتگوی نجوا خبر با یک کارشناس انرژی مطرح شد؛

سرمای سخت از زابل تا تربت جام/ وزیر نفت: بیشتر لباس بپوشید!

سرمای سخت از زابل تا تربت جام/ وزیر نفت: بیشتر لباس بپوشید!
دامنه کسری گاز علیرغم قابل پیش‌بینی بودن سرمای سخت آن‌چنان گسترده شده که گاز برخی شهرهای ایران از شمال تا جنوب قطع شده است.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، با تداوم جبهه هوای سرد در کشور در حالی بحران انرژی در ایران وارد فاز تازه‌ای شد که گاز بسیاری از مردم از شمال تا جنوب ایران قطع شد. هرچند آمار دقیقی از تعداد مشترکانی که گاز آنها قطع شده در دست نیست؛ اما جواد اوجی، وزیر نفت در این زمینه گفته است: سردی کم سابقه هوا به علاوه مصارف بسیار بالایی که رقم خورد و قطعی گاز ترکمنستان و ضعفی که در سرشاخه‌ها و خطوط انتقال در پایان شبکه‌های گازرسانی داشتیم منجر شد که در جنوب خراسان رضوی افت فشار گاز شدید شود و منجر به قطعی گاز در شهرستان تربت جام شد.

بحران گاز به تربت جام ختم نشد

وزیر نفت اما پس از آن اعلام کرد گاز این مشترکان با اتخاذ تدابیری وصل شد. از طرفی خبر می‌رسد کمبود انرژی و سوخت هزاران خانواده را در زابل و زاهدان در سیستان و بلوچستان به دردسر انداخته است.

در همین زمینه محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند گفت: طی چند روز گذشته که دمای هوا تا منفی ۲۰ درجه رسید و طوفان ۱۰۰ کیلومتری هم آمد، ما نتوانستیم نفت سفید و گاز مایع در اختیار مردم بگذاریم که در این سرما بتوانند استفاده کنند. شرایط آنقدر سخت بود که در روستاها هیزم و فضولات حیوانی می‌سوزاندند و الان هم شب‌ها بسیار سرد است اما همچنان در بحث توزیع نفت سفید و گاز مایع مشکل داریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: تا الان هم حرکت موثری از ناحیه دوستان در دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته است. در حوزه سیستان و بلوچستان هنوز این مشکل حل نشده و تازه از امشب مصیبت و سرمای جدیدی به سر مردم می‌آید و کسی هم به فکر این مردم نیست، آقا ما مردم همین ممکلت هستیم. برای پیگیری به آقای وزیر نفت زنگ زدم که گوشی‌شان خاموش بود، آقای [ستاد] بحران که گوشی‌شان خاموش بود، با آقای مخبر تماس گرفتیم رد تماس کردند، همه؛ اصلا ما مانده‌ایم.

قطع گاز در گلستان

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در همین زمینه گفت: وزارت نفت و شرکت ملی گاز هر مقدار که در تولید بالا دست داشت که بر اساس آخرین آماری که من از آن مطلع هستم حدود نهصد و نود میلیون متر مکعب گاز را تولید می‌کند تا فراوری و شیرین سازی بشود و به خط بیاید، حدود هشتصد و هشتاد میلیون متر مکعب در مسیر خط انتقال برای مبادی مصرف است. نکته حائز اهمیت این است که شرکت ملی گاز بیشتر از این تولید نداشته‌اند، اگرچه که باید سرمای گسترده و مستمر در سطح کشور را پیش بینی کرده و برای آن آماده می‌شدند.

وی افزود: بر اساس گزارشی که من دارم، با توجه به سرما و میزان مصرف گاز خانگی، صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌ها و... حدود دویست میلیون متر مکعب، کسری و ناترازی در تولید وجود دارد. از سوی دیگر شاید فکر نمی‌کردند که سرما آن‌قدر شدید باشد. الان هم که من در استان گلستان هستم. بخش‌هایی از شهر گرگان هم دچار قطعی گاز شده، اما بلافاصله و مشکل برطرف و شرایط تقریباً پایدار شد، اما بالاخره استان‌های خراسان جنوبی، شمالی و… دچار مشکل شدند و حتی مردم بعضی از روستا‌های تهران هم با افت گاز شدید مواجه شدند، اما با تمهیداتی مانند تهیه نفت سفید به عنوان سوخت دوم و کپسول گاز از موج سرما عبور کردند.

آوار ناترازی گازی بر سر کشور

نرسی قربان، کارشناس انرژی در همین زمینه به نجوا خبر گفت: بحران گاز از صنایع و ادارات عبور کرد و به مشترکان خانگی رسید.

وی ادامه داد: متأسفانه نکته اینجاست که ما ناترازی داریم که مسائل و مشکلات این ناترازی روی صنعت و تولید آوار شده است. پیشنهاد من این است که بخش اعظمی از این ناترازی را می‌توان با صرفه جویی حل کرد نه با صرفه جویی که به مردم گفته شود کم مصرف کنید. اگر مردم بخواهند بهینه و کم مصرف کنند باید ابزار آن در اختیارشان قرار بگیرد. من بار‌ها این موضوع‌ها را در بحث مصرف و ذخیره سازی تکرار کرده‌ام.

این کارشناس انرژی گفت: روز شنبه در برخی شهرهای خراسان رضوی در شهرستان‌های کاشمر، نیشابور، سبزوار، بردسکن و تربت جام قطعی گاز ناشی از افت فشار داشتیم.

قربان تصریح کرد: مسئله این است که چگونه ستاد بحران سرمای زمستان را پیش بینی نکرده است؟ این ستاد باید به فکر روزهای بحران باشد نه اینکه تنها نام «بحران» را یدک بکشد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15213

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب