یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد؛

حمایت از ۶۰ میلیون فقیر در «فجر تا فطر»/ کمک‌های معیشتی دولت به سه دهک اول ادامه دار باشد

حمایت از ۶۰ میلیون فقیر در «فجر تا فطر»/ کمک‌های معیشتی دولت به سه دهک اول ادامه دار باشد
آلبرت بغزیان با اشاره به آغاز کاهش قیمت 34 قلم کالای اساسی در قالب طرح فجر تا فطر گفت: دولت موظف است از 60 میلیون نفری که به دلیل تورم و گرانی ها به زیر خط فقر رفته اند در قالب این طرح و سایر طرح های مشابه از جمله سبد کالا و... حمایت کند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، وزیر جهاد کشاورزی در حالی خبر از آغاز کاهش قیمت ۳۴ قلم کالاهای اساسی با دستور رئیس‌جمهور داد که قرار است این کالاها به مدت سه ماه توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون سود به فروش برسند. سید جواد ساداتی نژاد اضافه کرد: با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در سال جاری که در این ایام تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و به اوج خود می‌رسد با دستور رئیس‌جمهور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌مدت سه ماه ۳۴ قلم کالای اساسی را با تخفیف و بدون سود به فروش می‌رسانند. کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۳۴ قلم کالاهای اساسی را با ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف اعمال می‌کنند تا بازار در ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان آرامش و ثبات را تجربه کنند.

این در حالی است که بسیاری از مردم می‌گویند در برخی فروشگاه‌ها هنوز کالاهای اساسی بدون تخفیف عرضه می‌شود.

کدام کالاها مشمول تخفیف ۲۵ درصدی است؟

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام کالاهایی که در طرح فجر تا فطر مشمول تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصدی هستند، گفت: این کالاها شامل گوشت منجمد، مرغ منجمد، قندوشکر، پنیر یو-اف، ماست کم چرب یک کیلویی، شیر نایلونی کم چرب، شیر بطری کم‌چرب، کره ۱۰۰ گرمی، روغن سرخ‌کردنی۸۱۰ گرمی، روغن پخت‌وپز ۸۱۰ گرمی، حبوبات، رب، تن ماهی، برنج، چای و برخی از کالاهای دیگر که در فروشگاه‌های مختلف با توجه به برندهای متنوع، متفاوت است.

وی در پاسخ به اینکه این طرح در کدام فروشگاه‌ها اجرایی خواهد شد، گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، رفاه، شهروند، هایپر، هاپیر می، جانبو، سپه و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در کل کشور شعبه دارند، این طرح عملیاتی شده و به ترتیب نیز کالاهای عرضه شده بیشتر خواهد شد.

اما سؤال اساسی این است که آیا این طرح اقدامی مناسب برای حمایت از مردم است؟

نیازمند سیستم توزیع مناسب هستیم

یک کارشناس اقتصادی در این رابطه به نجوا خبر گفت: طرح کاهش قیمت کالاهای اساسی اقدام خوبی است به شرطی که ادامه دار باشد.

بغزیان با بیان اینکه این وظیفه دولت است که از ۶۰ میلیون نفری که فقیر کرده با این گونه اقدامات حمایت کند، ادامه داد: منتها این نوع اقدامات به شرطی مفید خواهد بود که سیستم توزیع به گونه‌ای باشد که این کالاها واقعا به دست افراد نیازمند برسد.

برنامه دولت برای افزایش کشت محصولات ضروری

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دهک‌های اول تا سوم به شدت نیازمند این حمایت‌ها هستند، گفت: دولت می‌بایست از دهک اول تا سوم با کوپن، یارانه بیشتر و… حمایت کند.

بغزیان تصریح کرد: وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی هم که تنظیم کننده قیمت‌های بازار هستند باید با سیاست‌های واردات و صادرات، کاهش دادن هزینه‌های تولید و نیز قطع دست دلالان و واسطه‌ها قیمت را در بازار تثبیت کنند.

ایرادات طرح کاهش قیمت کالاهای اساسی

این کارشناس اقتصادی با تشریح مشکلات این طرح به نجوا خبر گفت: در اصل این طرح هیچ گونه نقدی وارد نیست زیرا مردم واقعا نیاز به چنین طرحهایی دارند اما ایراداتی نیز در اجرای این طرح وجود دارد که لازم است دولت با دقت عمل بیشتری وارد اجرای این طرح شود.

بغزیان ادامه داد: اجرا نشدن این طرح در بسیاری از فروشگاه ها، نداشتن سیستم توزیع مناسب، ادامه دار نبودن این طرح و عدم اطلاع‌رسانی گسترده به مردم از جمله مشکلاتی است که در مسیر اجرای طرح فجر تا فطر وجود دارد.

تورم چشمگیر در بخش کالاهای اساسی

این کارشناس اقتصادی معتقد است: با توجه به سهم زیاد هزینه کالاهای اساسی در سبد اقتصادی مردم و خانوار، دولت می‌بایست به قیمت اینگونه محصولات در بازار نظارت بیشتری داشته باشد و تلاش کند از تورم این بخش بکاهد.

بغزیان ادامه داد: مردم همگی خواستار کاهش قیمت و مدیریت سفت و سخت بر کنترل قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج خود هستند. بنابراین باید افزایش رفاه و قدرت خرید کالاهای اساسی و مایحتاج مردم در اولویت دولت باشد. البته دولت پس از اصلاح ارز ترجیحی تلاش کرد رقم یارانه مردم را افزایش دهد تا قدرت خرید آن‌ها کاهش نیابد اما به هر حال ما در دنیا با موضوعی به نام افزایش قیمت کالاهای اساسی مواجه هستیم که از دلایل آن می‌توان به وقوع جنگ اوکراین و روسیه و تأثیر آن در تأمین غلات دنیا، رشد قیمت انرژی همچنین خشکسالی اشاره کرد. هرچند به طور طبیعی به دلیل تورم افسارگسیخته در کشور، کالاهای اساسی همیشه درگیر گرانی بوده‌اند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15911

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب