یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد؛

بی‌تاثیریِ سیاست‌های ارزی بانک مرکزی/ شب عید بازهم دلار گران می‌شود؟

بی‌تاثیریِ سیاست‌های ارزی بانک مرکزی/ شب عید بازهم دلار گران می‌شود؟
قیمت دلار در کانال 47 هزار تومان در حالی ماندگار شده که فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است: ادعای رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ریزش قیمت دلار در حد حرف است و به احتمال زیاد بازهم شاهد افزایش قیمت دلار خواهیم بود.

به گزارش نجوا خبر، بازار دلار و ارز این روزها از کنترل بازارساز خارج شده و نرخ‌های رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. این در حالی است که برخی از معامله گران معتقدند وضعیت بازار خطرناک است. به نظر می‌رسد روند بازار دلار و ارز شبیه یک تونل وحشت شده است.

معامله گران بازار دلار و ارز چند دلیل مختلف برای رشد قیمت دلار در روزهای اخیر مطرح می‌کنند که عبارتند از: افزایش قیمت درهم، فشار آمریکا به عراق در مورد تجارت با ایران، افزایش انتظارات تورمی و…

دلار هفته اخیر را در حالی با فتح قله‌های جدید به پایان رساند که قیمت در بازار متشکل به ۴۴ هزار و ۶۷۳ تومان رسید. در ادامه این مسیر، بانک مرکزی به این روند صعودی تن داد تا نرخ صرافی‌ها نیز به ۴۵ هزار و ۱۹۷ تومان برسد؛ اما سؤال اصلی این است که آیا قیمت دلار در تونل وحشت ادامه مسیر می‌دهد؟

پیش بینی قیمت دلار از مسیر درهم

بازیگران ارزی اولین و مهم‌ترین دلیل جهش قیمت دلار را نرخ حواله درهم می‌دانند. قیمت درهم روز گذشته پیشروی کرد.

معامله گران مدعی‌اند امارات متحده عربی ورود درهم به ایران را سخت‌تر کرده و به همین دلیل قیمت درهم در تهران ترمز بریده است.

ردپای عراق و افغانستان در گرانی دلار در تهران

برخی بازیگران ارزی یکی از عوامل مهم جهش قیمت دلار را احتیاط صرافی‌ها و بانک‌های بزرگ در عراق و افغانستان در معامله با مشتریان ایرانی می‌دانند.

معامله گران می‌گفتند با فشار آمریکا، دسترسی ایرانیان به دلار در عراق دشوار شده و دلیل دیگر رشد قیمت‌ها می‌تواند همین عامل باشد.

دلار رسمی هم گران شد

قیمت رسمی دلار در صرافی‌ها نیز وارد کانال ۴۵ هزار تومان شد.

از سوی دیگر سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران در آخرین روز کاری هفته گذشته آخرین نرخ دلار آمریکا را ۴۴ هزار و ۶۷۳ تومان درج کرد.

نقش تورم در جهش قیمت دلار

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی در مورد سیاست‌های بانک رئیس کل بانک مرکزی برای کنترل و مهار جهش قیمت دلار به نجوا خبر گفت: رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارنظرهای خود گفته است که بخشی از دلارهای ایران آزاد شده و به سامانه نیما عرضه شده است.

وی با بیان اینکه در کشوری که بیش از ۵۰ درصد تورم وجود دارد، طرح موضوعی مانند اینکه خزانه‌مان پر است و می‌توانیم هر زمان خواستیم بازار ارز را کنترل و قیمت تعیین کنیم، به جز ملتهب کردن بازار تأثیری در کاهش قیمت ارز ندارد، ادامه داد: قیمت دلار روند طبیعی خود را طی می‌کند و کاری به این حرف‌ها ندارد.

جهش دلار از مسیر نقدینگی

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر نقش نقدینگی در افزایش قیمت دلار گفت: مگر می‌شود بگوییم رشد اقتصادی در کشور منفی است، نقدینگی به شدت افزایش پیدا کرده و ۶ هزار و ۱۰۰ همت است، اما انتظار داریم قیمت دلار را پایین بیاوریم؟ چنین موضوعی به هیچ عنوان منطقی نیست.

آقابزرگی با اشاره به کسری بودجه دولت افزود: دولت در حالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که کسری بودجه نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد رشد دارد.

وی با تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۲ حداقل ۵۰ درصد رشد روی نرخ‌های ارز دیده خواهد شد.

رانت ارزی دوباره جذاب شد

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه سیاست تثبیت نرخ دلار نیما روی ۲۸۵۰۰ تومان کار اشتباهی است، گفت: تثبیت نرخ دلار نیمایی سیاست اشتباهی است که فشارها برای دریافت ارز نیمایی را افزایش داده است.

آقابزرگی ادامه داد: با ادامه جهش‌های ارزی جذابیت خرید دلار نیمایی روز به روز بیشتر می‌شود و در این شرایط، واردکنندگان به هر نحوی منابع ارزی را از بازار نیمایی کسب می‌کنند و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند تا سودهای کلانی به دست آورند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15988

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب