آرمان خالقی در گفتگو با نجوا خبر:

«بازار خودرو» نماد آشفتگی اقتصادی/ مردم برای حفظ ارزش پول به هرچیزی چنگ می اندازند

«بازار خودرو» نماد آشفتگی اقتصادی/ مردم برای حفظ ارزش پول به هرچیزی چنگ می اندازند
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی دلار و بی ارزش شدن لحظه‌ای پول ملی باعث شده تا مردم به هر دستاویزی برای حفظ ارزش پولشان چنگ بیندازند

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با ابراز تأسف از اینکه مدیریت اقتصادی کشور با هیچیک از معادلات اقتصادی همخوانی ندارد به خبرنگار نجوا خبر گفت: باید بپذیریم که شرایط اقتصادی کشور نامتعادل و گلخانه‌ای است و اگر دقیق‌تر توصیف کنیم، شرایط اقتصاد ایران یک بی‌نظمی در عین نظم است.

آرمان خالقی با بیان اینکه به هیچ عنوان نمی‌شود در اقتصاد ایران حرکت منطقی از پیش تعیین شده داشت گفت: یک باره دلار ۲۵ هزار تومانی از ۵۰ هزار تومان عبور می‌کند در حالی که هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نداده و از هر کس دلیل را سؤال می‌کنیم، پاسخ درستی نمی‌دهد.

وی از خودرو به عنوان نماد آشفتگی اقتصادی یاد کرد و گفت: در خودروسازی، یک انحصار برای دو خودرو ساز داریم، واردات را هم قطع کرده‌ایم تا انحصار نسبی تبدیل به انحصار کامل شود، در صورتی که معلوم نیست این سیاست برای چه اتخاذ شده و کسی هم پاسخ‌گوی آشفته بازار خودرو نیست.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با ابراز تعجب از اینکه هرچه در کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شود و با هر قیمتی، مردم اشتیاق بیشتری برای خرید دارند گفت: بدتر اینکه مردم حاضر هستند با هزار مکافات ثبت نام کنند، در صف بایستند، در نوبت بمانند، امروز پول بدهند و سه ماه یا یک سال دیگر خودرو تحویل بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه گرانی دلار و بی‌ارزش شدن لحظه‌ای پول ملی باعث شده تا مردم به هر دستاویزی برای حفظ ارزش پولشان چنگ بیندازند گفت: مردم به این باور خطرناک رسیده‌اند که پول روز به روز بی‌ارزش‌تر می‌شود و چون می‌خواهند ارزش پولشان را حفظ کنند، ولع خرید وحشتناکی را در جامعه شاهد هستیم.

خالقی به تأثیرات مخرب بی‌ارزشی لحظه‌ای پول ملی اشاره کرد و گفت: وقتی مردم ولع خرید دارند و در اولین فرصت سعی می‌کنند هرچیزی بخرند، خودروساز هم خودرو بی‌کیفیت تولید می‌کند، با قیمت گران به مردم می‌فروشد و بابت افزایش این تولید بی‌کیفیت و گران، مورد تشویق هم قرار می‌گیرد.

وی فعالیت کارخانه‌ها را غیر واقعی توصیف کرد و گفت: وقتی مردم ولع خرید دارند و برای خرید خودرو هجوم می‌برند، در این شرایط فولادسازی ها، صنایع پتروشیمی، قطعه سازها و هر آنچه مربوط به خودرو می‌شود، فعال هستند و خوب کار می‌کنند تا خودرو تولید شود و برای حفظ ارزش پول ملی، به دست مصرف کننده کاذب برسد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امروزه با معضل مخرب احتکار روبه‌رو هستیم گفت: اگر مالکیت مردم را بررسی کنیم، شاهد کالاهای اضافه بر نیاز هستیم که ناشی از ولع خرید است. به همین دلیل در روزهای اول ماه، شاهد هجوم مردم به بازارها هستیم زیرا می‌خواهند هر چه سریعتر پولشان را به کالا تبدیل کنند و برایشان هم فرقی نمی‌کند چه می‌خرند، فقط زودتر می‌خرند که مبادا گران شود.

وی ولع خرید را باعث باعث بروز تقاضای کاذب دانست و گفت: اگر هر کس به اندازه نیاز خریداری کند، کالا بدست مصرف کننده واقعی می‌رسد و رابطه عرضه و تقاضا منطقی می‌شود، در حالی که امروزه چون تقاضا کاذب است، عرضه نمی‌تواند پاسخ‌گوی تقاضا باشد و بحران اقتصادی رقم می‌خورد.

خالقی با بیان اینکه اقتصاد ایران به یک بی‌نظمی عادت کرده است گفت: رشد بی‌رویه قیمت ها، تقاضای کاذب، ولع خرید و بسیاری موارد دیگر که در اقتصاد مصداق بحران است، در ایران عادی شده و آنچه بی‌نظمی در اقتصاد است، در ایران به یک نظم تبدیل شده به همین دلیل است که با هر کس صحبت می‌کنیم، سخن از گرانی به میان می‌آورند و هیچ کس انتظار مدیریت مناسب اقتصادی را ندارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16162

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب