نماینده خوی در گفتگو با نجوا خبر:

مردم زلزله زده‌ی خوی همچنان در چادر زندگی می‌کنند/ نباید در زلزله ۵ ریشتری ۱۰ هزار خانه تخریب شود

مردم زلزله زده‌ی خوی همچنان در چادر زندگی می‌کنند/ نباید در زلزله ۵ ریشتری ۱۰ هزار خانه تخریب شود
عادل نجف زاده گفت: در خوی با دو چالش جدی روبه‌رو هستیم، چالش اول اینکه باید به سرعت برای مردم زلزله زده که در چادرها زندگی می‌کنند، سرپناه بسازیم و چالش دوم این است که باید ابتدا آوار برداری صورت بگیرد تا بتوانیم نسبت به ساخت مسکن جدید اقدام کنیم.

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روزهای سرد سال رو به پایان است، به خبرنگار نجوا خبر گفت: همچنان بسیاری از مردم زلزله زده خوی در انتظار سرپناه هستند و نگران این هستیم که زلزله زدگان خوی نیز مانند دیگر زلزله زدگان به فراموشی سپرده شوند و ناچار باشند سال‌ها در چادر یا کانکس زندگی کنند.

عادل نجف زاده با اعلام اینکه زلزله خوی به بیش از ۱۰ هزار خانه آسیب وارد کرده گفت: اکنون با دو چالش جدی روبه‌رو هستیم، چالش اول اینکه باید به سرعت برای مردم زلزله زده که در چادرها زندگی می‌کنند، سرپناه بسازیم و چالش دوم این است که باید ابتدا آوار برداری صورت بگیرد تا بتوانیم نسبت به ساخت مسکن جدید اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آوار برداری کاری طاقت فرسا و پرهزینه است گفت: آوار برداری مشکلات خاص خودش را دارد و باید بخشهایی از آوار که قابلیت بازیابی دارد از ضایعات و نخاله‌ها تفکیک شود و همین امر در ساخت‌وساز تأخیر ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه کشور اسیر چالش سوء مدیریت است گفت: وقتی در کشوری زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم، باید هر لحظه احتمال بروز زلزله، سیل، آتش سوزی و بلایای طبیعی را بدهیم، اما هرگز آینده نگری نمی‌کنیم و به محض آنکه حادثه‌ای رخ می‌دهد، تازه یادمان می‌افتد که مدیریت بحران نداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه بیش از مدیریت بحران، بحث مقاوم‌سازی مسکن و خانه‌های فرسوده اهمیت دارد گفت: پولی که در زلزله‌های مختلف از جمله زلزله خوی از دست دادیم، می‌توانست صرف بازسازی و بهسازی مسکن مردم شود.

نجف زاده با اعلام اینکه هزینه نیروی انسانی، چادر، وسایل گرمایشی، ارزاق عمومی و بسیاری موارد دیگر که برای ساماندهی موقت زلزله زدگان هزینه می‌شود، عدد هنگفتی است گفت: اگر به موقع این پول را صرف مقاوم‌سازی مسکن مردم در روستاها و شهرها می‌کردیم، امروز ناچار نبودیم شاهد اشک مردمانی باشیم که جان عزیزان و مالشان به یغما رفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بافت فرسوده به عنوان چالشی بزرگ برای اقتصاد و جان مردم یاد کرد و گفت: اگر با تعریف اعتبار لازم در روزهای عادی به مقاوم‌سازی بافت فرسوده می‌پرداختیم و مردم از خانه‌های مقاوم در برابر زلزله بهره‌مند می‌شدند، امروز زلزله خوی به چالشی انسانی و اقتصادی تبدیل نمی‌شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در زلزله ۵ ریشتری خوی ۱۰ هزار واحد مسکونی ویران شود گفت: این میزان تخریب وحشتناک خانه‌های مردم نشان می‌دهد که در توسعه‌ای ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی کشور دچار یک عقب رفت و پس گرد وحشتناک هستیم.

نجف زاده با اشاره به اینکه امروزه در جهان زلزله‌هایی به مراتب شدیدتر از خوی واقع می‌شود که تأثیری در زندگی مردم نمی‌گذارد گفت: متأسفانه هرگز نتوانسته‌ایم خانه‌های مردم را در کشوری که روی گسل‌های زلزله قرار دارد، مقاوم‌سازی کنیم. در نتیجه همه‌ساله باید تجربه تلخ ویرانی و مرگ را تجربه کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16588

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب