در محیط های رقابتی امروز، صادرات به طور قابل توجهی برای رشد و بقاء شرکت ها به یک امر مهم تبدیل شده است و راهی برای ورود به بازارهای بین المللی به منظور گسترش فروش و سود آوری، بهره وری و افزایش اشتغال، افزایش رفاه اجتماعی و توسعه صنایع می باشد .
به گزارش نجواخبر، ورود به این بازارها نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی شرکت ایفا میکند از این رو تصمیم گیری در خصوص انتخاب استراتژی صادرات بسیار حائز اهمیت است که به علت وجود متغیرهای مختلف تأثیرگذار بر آن، کاری پیچیده و پویا محسوب میشود و بر افزایش سودآوری از طریق ایجاد مزیت رقابتی پایدار، توسعه بازارهای صادراتی و توسعه سبد محصولات صادراتی همسو با نیاز بازار موثر میباشد.
به مناسبت بیست و نهم مهرماه روز ملی صادرات با محمد نورانیان راد مدیر بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
محمد نورانیان راد برنامه صادرات در سال ۱۴۰۲ به منظور دستیابی به استراتژی های شرکت و توسعه سهم بازار را چنین تشریح کرد : تحلیل مستمر بازار فولاد ( تحلیل بازارهای جهانی و داخلی فولاد و تحلیل وضعیت رقبا )، انجام تحقیقات بازار به منظور شناخت درست و درک نیاز مشتریان، حضور موثر در رویدادها و نمایشگاه های داخلی و بینالمللی به منظور ایجاد اثر ماندگار در ذهن مشتریان، رقبا و همکاران، ارتباط رودر رو با مشتری، شناسایی پتانسیلهای بازار و موقعیت های جدید، فروش مستقیم و شناخت بازار و نیازهای آتی و انجام برندینگ و تبلیغات با همکاری مدیریت روابط عمومی .
وی در خصوص موانع، محدودیتها و چالش های پیش روی توسعه صادرات نیز اظهار داشت : این مباحث در حوزه صادرات به دو دسته تقسیم بندی میشوند : داخل کشور (مزیت های رقابتی رقبا، بخشنامه های وزارت صمت، صادرات محصولات توسط تجار و بازرگانان از بازار داخلی، نوسانات نرخ ارز، وضع عوارض و مالیات بر صادرات محصولات) و خارج از کشور ( دامپینگ روسیه، جنگ اوکراین، افزایش صادرات محصولات فولادی توسط چین به دلیل رکود داخلی خود، تحریم ها). شناسایی این محدودیتها در واقع به ما کمک میکند تا کمترین آسیب در مسیر دستیابی به استراتژیها و اهداف شرکت را داشته باشیم . شایان ذکر است با وجود این محدودیتها و مشکلات در راستای توسعه سهم بازار حضور در نمایشگاه های بینالمللی را تقویت نموده و همچنین انجام تحقیقات بازار به صورت مدون در برنامه وجود دارد که به دنبال اجرای آنها کانال های توزیع در خارج از کشور ایجاد میشود و این امر محقق خواهد شد.
مدیر بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سؤال که عملکرد صادرات ذوب آهن در سال های گذشته در مقایسه با سایر شرکتها چگونه بوده است چنین گفت : عملکرد این شرکت تاکنون در فرایند صادرکننده نمونه کشور عبارت است از: هفت مرتبه به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال های ۱۳۸۰- ۱۳۸۵- ۱۳۸۸- ۱۳۹۱- ۱۳۹۲- ۱۳۹۵-۱۳۹۷، یک بار به عنوان صادرکننده ممتاز در سال ۱۳۹۳ و به عنوان تنها مدال آور ملی صادرات در صنعت فولاد ( بالاترین نشان صادرات کشور) در سال ۱۳۹۹ را کسب نموده است.
در پایان ضمن تبریک روز ملی صادرات به همکاران در مدیریت بازاریابی و فروش شرکت، یادآور میگردد پایداری و موفقیت در دستیابی به اهداف شرکت در شرایط کسب و کار کنونی مرهون زحمات و همت تمامی تلاشگران شرکت ذوبآهن اصفهان میباشد .