بهره‌برداری از 8 پروژه تحول دیجیتال فولاد مباركه

بهره‌برداری از 8 پروژه تحول دیجیتال فولاد مباركه
هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات به همت و مشارکت فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان، با شعار «باهم در زیست‌بوم امنیت سایبری» از خرداد ۱۴۰۲ آغاز و آیین اختتامیه این رویداد در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، نهم و دهم خردادماه ۱۴۰۳ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش نجواخبر، هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات به همت و مشارکت فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان، با شعار «باهم در زیست‌بوم امنیت سایبری» از خرداد ۱۴۰۲ آغاز و آیین اختتامیه این رویداد در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، نهم و دهم خردادماه ۱۴۰۳ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. دومین روز از آیین اختتامیه این رویداد نیز با حضور امیر محمدزاده لاجوردی قائم‌مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و علی‌اصغر انصاری معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل، معاون تکنولوژی و مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه، مدیرعامل شرکت ایریسا، رئیس و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر مسئولان مربوطه همراه بود و طی آن ضمن بهره‌برداری آنلاین از 8 پروژه تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه، از فعالان عرصه امنیت سایبری کشور نیز تجلیل شد. کارگاه‌های آموزشی این رویداد هم‌زمان با برگزاری آیین اختتامیه، با حضور برترین اساتید حوزه امنیت سایبری کشور و با هدف تربیت نیروهای متخصص برای ورود به بازار کار و به‌روز شدن دانش آن‌ها برگزار شد. در کنار این رویداد، نمایشگاه زیست‌بوم افتا نیز با حضور شرکت‌های حوزه امنیت سایبری و مراکز آپای سراسر کشور، فرصت مغتنمی برای ارائه محصولات، خدمات و دستاوردهای مراکز علمی و پژوهشی، شرکت‌های نوپا و صنایع پیشرو افتا فراهم کرد.

دشمن به‌خوبی اهمیت صنایعی مانند فولاد مبارکه را می‌داند و درصدد آسیب زدن به این صنعت مادر است

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در دومین روز از آیین اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: سازمان جهانی اقتصاد در گزارش خود از ریسک‌های محتمل سال ۲۰۲۴، ناامنی سایبری را چهارمین ریسک محتمل دانسته است. اهمیت این گزاره زمانی مشخص می‌شود که در رده‌های بعدی این ریسک‌ها، از رتبه‌های پنجم به بعد، به‌ترتیب درگیری‌های مسلحانه، تورم، مهاجرت، رکود اقتصادی و آلودگی‌های زیست‌محیطی قرار دارد؛ بنابراین باید توجه داشت این رتبه‌بندی چه جایگاه ویژه‌ای برای ناامنی سایبری در نظر گرفته است. در حقیقت بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۱۰ سال آینده نیز این ریسک جزو ۱۰ ریسک اول دنیا خواهد بود و تنها ممکن است رتبه‌بندی جایگاه امنیت سایبری میان این ریسک‌ها بالا یا پایین برود. در بخش بعدی این گزارش، ریسک و مخاطرات به دسته‌بندی‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و تکنولوژیک تقسیم شده و در همه این دسته‌بندی‌ها نیز به ناامنی سایبری اشاره شده است. به بیان دیگر، بی‌توجهی به امنیت سایبری امروز متوجه همه شئون و سطوح مخاطرات می‌شود. ما در فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی کشور این موضوع را حس و لمس کردیم و به همین دلیل، امروز در این همایش حضور یافته‌ایم. فولاد مبارکه در بالادست خود با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت و مجموعه صنعتی و در پایین‌دست با بیش از یک هزار کارخانه مصرف‌کننده محصولاتش مرتبط است؛ به تعبیری بیش از 3 هزار و ۵۰۰ شرکت و مجموعه صنعتی، تأمین‌کننده یا مصرف‌کننده محصولات فولاد مبارکه هستند؛ بنابراین در اوج حمله سایبری ۲ ساله گذشته، تنها انتشار خبر حمله سایبری می‌توانست تلاطم زیادی، نه‌تنها در بازار محصولات فولادی، بلکه در کل زنجیره، از کنسروسازی تا خودروسازی و لوازم‌خانگی، در حوزه قیمت‌ها و تأمین و تدارک ایجاد کند و منجر به شوک‌های قیمتی شود. وقتی به فولاد مبارکه و چند شرکت فولادی دیگر هم‌زمان حمله سایبری شد، دشمن از تعبیر «تعطیلی صنعت فولاد» استفاده کرد؛ چراکه آن‌ها به‌خوبی می‌دانند صنعت فولاد به‌عنوان صنعت مادر چه جایگاهی دارد. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند ۳۰ هزار نیرویی که به‌صورت مستقیم و ۴۰۰ هزار نیرویی که به‌صورت غیرمستقیم برای این صنعت یا با این صنعت در بخش‌های مختلف، از کارگاه‌های کوچک گرفته تا صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و دیگر صنایع مصرف‌کننده محصولات ما، کار می‌کنند تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

امروز نمی‌توان گفت امنیت سایبری فقط در زمینه فناوری و یا صنعت تهدیدکننده است

امروز امنیت سایبری در تحلیل ریسک‌های اجتماعی هم در نظر گرفته می‌شود. وقوع حوادث سایبری علاوه بر پیامدهای مستقیم آن، ریسک‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، حتی سیاسی و حوادث ایمنی و بسیاری اتفاقات دیگر را به دنبال دارد. امروز نمی‌توان گفت امنیت سایبری فقط در زمینه فناوری و یا صنعت تهدیدکننده است. حملات سایبری طی چند سال اخیر در جهان و در کشور ما رو به افزایش بوده و شاهد بوده‌ایم که اختلالات زیادی به همراه داشته است. طی چند سال اخیر بارها در حوزه سوخت، پالایشگاه‌ها، صنعت فولاد و بنادر شاهد آثار اجتماعی زیان‌بار حوادث سایبری در کشور بوده‌ایم. همکاران من به خاطر دارند در صبحی که به فولاد مبارکه حمله سایبری شد، به معنای واقعی کلمه در وضعیت جنگی قرار گرفتیم. معلوم نبود هر لحظه ممکن است چه اتفاقی بیفتد. هرچند این حمله با هوشمندی همکاران ما بسیار سریع دفع شد، اما در برخی از شرکت‌ها تبعات بیشتری به همراه داشت. در مجموعه فولاد مبارکه نیز بسیاری از موتورهای سنگین و تجهیزات سنگین در لحظه متوقف شد و مجبور شدیم سیستم‌ها را از مدار خارج کنیم. از یک طرف، با هزاران تن فولاد مذاب ۱۶۰۰ درجه معلق در فضا روبه‌رو بودیم؛ پاتیل‌هایی که هرکدام در حکم یک منبع انفجاری است و می‌تواند اتفاقات ناگواری را رقم بزند و همه تجهیزات را به یکدیگر بچسباند. از طرف دیگر، در این شرایط اگر ادامه می‌دادیم معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتد و با خسارت از دست دادن کنترل سیستم‌ها روبه‌رو بودیم. با روایت شرایط حمله سایبری قصد داشتم اهمیت امنیت سایبری را یادآور شوم. امروز در رده‌بندی سازمان پدافند غیرعامل، صنعت فولاد و صنایع مشابه در رده زیرساخت‌های حساس کشور رده‌بندی می‌شود. دشمن به‌خوبی اهمیت صنایعی مانند فولاد مبارکه را می‌داند. این در حالی است که در داخل کشور ممکن است بسیاری از مراجع تصمیم‌گیرنده این اولویت را درک نکنند و چه‌بسا در بسیاری مواقع در کشور دچار خودزنی شویم؛ اما دشمن این اهمیت را می‌داند و در برابر آن جهت‌گیری داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده است؛ به همین دلیل، این صنعت را در تحریم قرار داده و هرجا امکان وارد کردن آسیب داشته باشد، دریغ نمی‌کند.

در حوزه امنیت سایبری بومی آنچه را در توان و اختیار فولاد مبارکه بوده به میدان آورده‌ایم و منتظر حرکت بقیه ارکان هستیم

دشمن می‌داند که فولاد مبارکه امروز شاهراهی به سمت اقتصاد بدون نفت باز می‌کند. این شرکت در سال گذشته اولین صادرکننده غیرنفتی کشور شناخته شد. بر این اساس، امروز با اطمینان عرض می‌کنم که در این مسیر فاصله زیادی تا جایگزینی اقتصاد فولادی با اقتصاد نفتی نداریم. امروز ایران جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه فولاد جهان است و کشورهای نامداری همچون ایتالیا و فرانسه در پشت سر ما قرار دارند. امروز صنعت فولاد یکی از نقاط قوت صنعت و پایداری کشور است؛ چراکه اگر در تحریم‌ها صنعت فولاد نبود، ممکن بود کشور در بسیاری از تحریم‌ها کمر خم کند. هرچند این دستاورد، دستاورد کمی نیست؛ اما صیانت و حفظ این دستاورد و مراقبت از آن در مخاطرات از رسیدن به این جایگاه مهم‌تر است. در شرایط ناامنی و جنگ سایبری که اشاره کردیم خطر آن از درگیری‌های مسلحانه نیز بیشتر است، باید بدانیم سنگربان این حوزه چه کسانی هستند؛ چه کسانی باید فعالیت کنند و مدافعان این حریم چه کسانی هستند. باید توجه داشت صنایع، حاکمیت، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشجویان ارکان این حوزه هستند و باید در کنار هم باشند تا ساختار مناسبی را برای حفظ دستاوردهای موجود در کشور ایجاد کنند. در این زمینه، حاکمیت باید مهم‌تر از هر چیز هم‌صدایی و واقع‌بینی داشته باشد. همه نهادهای حاکمیتی باید در این زمینه هم‌صدا شوند؛ دانشگاه باید با تقویت زیرساختهای علمی و تقویت نیروهای متخصص برای این حوزه نقش خود را ایفا کند، بخش خصوصی یا همان مشارکت مردم باید با ارائه راهکارها و دستاوردهای جدید وارد میدان شود و صنعت نیز باید حامی و یاور باشد و هم‌زمان ضمن اجرای سیاست‌های ابلاغی، باید به استقرار راهکارها، محصولات و خدمات امنیت سایبری بومی اهتمام داشته باشد. این کاری است که ما طی دو سال اخیر در فولاد مبارکه مورد توجه قرار داده و تلاش کرده‌ایم وظیفه خودمان را به شیوه درستی به انجام برسانیم. در این زمینه می‌توان به حمایت‌های مالی، طرح تحول دیجیتال، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و نوآوری باز اشاره کرد. آنچه را در توان و اختیار فولاد مبارکه بوده به میدان آورده‌ایم و منتظر حرکت بقیه ارکان تأمین امنیت سایبری هستیم. فولاد مبارکه سال گذشته به‌اندازه نیمی از بودجه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، به‌تنهایی سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته است. ما با این اقدام در حوزه دانش‌بنیان‌ها در عمل نشان دادیم که پای کار ایستاده‌ایم و در میدان هستیم. ما می‌دانیم که برای به ثمر رسیدن این نهال نورس باید صبر داشته باشیم؛ اما انتظار ما این است که بقیه ارکان زیست‌بوم امنیت سایبری و نوآوری نیز به همین میزان در میدان حاضر شوند. تضمینی وجود ندارد که در هر لحظه چنین مخاطراتی برای صنایع به وجود نیاید؛ ازاین‌رو همه باید با جدیت آماده باشیم تا با هم‌افزایی همه بازیگران زیست‌بوم امنیت سایبری، از این ‌پس شاهد هیچ‌گونه حمله سایبری در کشور نباشیم. رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: دو نعمت است که مورد غفلت است: سلامتی و امنیت. خداوند کشور و ملت ما را همواره از هر دو نعمت بهره‌مند کند.

فولاد مبارکه در مسیر توسعه پایدار کشور مصمم است

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در آیین بهره‌برداری از اولین مجموعه پروژه‌های تحول دیجیتال این شرکت گفت: امروز ۸ طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه به بهره‌برداری می‌رسد که اولین طرح، سامانه هوشمند پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی است، این سامانه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، آلودگی‌های زیست‌محیطی را به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌کند و در صورت بروز انحراف، هشدارهای لازم را می‌دهد که می‌تواند تأثیر بسزایی در شناسایی لحظه‌ای مغایرت‌های زیست‌محیطی و رفع آن‌ها داشته باشد. طرح دوم، سامانه هوشمند کنترل موتورخانه‌های حرارت مرکزی است که این پروژه به‌منظور مانیتورینگ و کنترل مصرف انرژی در موتورخانه‌های فولاد مبارکه طراحی شده و با استفاده از تحلیل داده‌ها، بهینه‌سازی مصرف انرژی را برای این شرکت به ارمغان می‌آورد.

طرح بعدی، سامانه هوشمند کنترل و پایش مصرف برق است؛ انرژی به‌خصوص انرژی برق یکی از موضوعات حیاتی فولاد مبارکه است. علاوه بر احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی که فاز اول آن با حضور رئیس‌جمهوری شهید ابراهیم رئیسی افتتاح شد و فاز دوم آن در حال آماده‌سازی و بهره‌برداری است و تا اواخر خردادماه وارد مدار می‌شود، نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه نیز با استفاده از انرژی تجدیدپذیر، دارای ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق خواهد بود . درعین‌حال کنترل این میزان مصرف برق برای ما مهم است و به همین منظور، سامانه هوشمند کنترل و پایش مصرف برق برای کاهش مصرف و هزینه‌های مربوط به آن نیز یکی دیگر از طرح‌های آماده بهره‌برداری در حوزه تحول دیجیتال است. این سامانه داده‌های مصرف را تحلیل می‌کند و در پی آن می‌توانیم پروژه بهینه‌سازی مصرف برق در سطح کشور را اجرا کنیم. سامانه هوشمند کنترل و پایش مصرف سیالات از دیگر پروژه‌های بهره‌برداری‌شده در طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه است که صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی را در پی دارد.

سامانه هوشمند پایش وضعیت ترابری سبک، پنجمین طرح از ۸ طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه است. باید توجه داشت که روزانه چند صد خودروی سبک در فولاد مبارکه در حال تردد هستند و با استفاده از فناوری‌های نوین، ما به کنترل فرایندهای درخواست، تخصیص و پایش فرایندهای خودروهای سبک و مدیریت آن می‌پردازیم و با اجرای این طرح، بهینه‌سازی ناوگان سبک و کاهش هزینه‌ها صورت خواهد گرفت. طرح بعدی سامانه هوشمند پایش ترابری سنگین فولاد مبارکه است؛ روزانه چند صد اتوبوس به‌منظور جابه‌جایی کارکنان و پیمانکاران این شرکت در حال تردد هستند. این طرح به‌منظور ارزیابی و ردیابی موقعیت اتوبوس‌ها اجرا می‌شود و به کنترل و مدیریت بهتر اتوبوس‌ها خواهد انجامید. سامانه هوشمند پایش وضعیت حمل‌ونقل در داخل فولاد مبارکه از دیگر پروژه‌های تحول دیجیتال ما خواهد بود؛ این پروژه نیز در راستای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل داخل شرکت طراحی و اجرا خواهد شد.

ربات‌مارکینگ تختال یکی دیگر از پروژه‌های در دست بهره‌برداری در طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه است. این ربات برای کار در محیط‌های سخت و دارای حرارت بالا طراحی شده و وظیفه آن شماره‌زنی دقیق و بهینه برای تختال‌های تولیدی در خط تولید است. ربات‌مارکینگ تختال به همت کارشناسان داخلی طراحی و با حمایت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه طراحی، نصب و راه‌اندازی شده است.

در پایان از همه همکاران خود در فولاد مبارکه، دانشگاه صنعتی اصفهان و همه کسانی که در این پروژه‌ها همکاری داشتند، تشکر می‌کنم. فولاد مبارکه با تکیه‌بر دستاوردهایی که از آن‌ها رونمایی می‌کند و برنامه‌هایی که برای آینده دارد، مصمم است تا در مسیر توسعه پایدار کشور گام بردارد و راه خود را با گام‌های استوارتر ادامه دهد تا همه این اقدامات منجر به خلق آینده‌ای بهتر برای جامعه و کشور ایران شود.

قائم‌مقام وزیر ارتباطات:

لزوم هماهنگی میان بخش خصوصی، استعدادهای برتر و حاکمیت برای رسیدن به اهداف حوزه امنیت سایبری

امیر محمدزاده لاجوردی، قائم‌مقام وزیر ارتباطات، در حاشیه آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویداد امروز نمونه همکاری ۳ بخش است: یک بخش آن فولاد مبارکه به‌عنوان بخش خصوصی است و جا دارد از این شرکت و مسئولین عزیز آن تشکر کنیم؛ بخش دیگر آن شامل افراد مستعدی است که به‌عنوان استعدادهای برتر حوزه امنیت سایبری شناسایی شده‌اند و بخش خصوصی در این جشنواره تلاش کرد از این افراد به‌خوبی حمایت کند؛ بخش سوم حاکمیت است که نقش تنظیم‌گری را بر عهده دارد. هر موقع این ۳ بخش بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند و حاکمیت بتواند از مشارکت مردم که همان بخش خصوصی است، استفاده کند، اتفاق مهمی در حوزه امنیت سایبری کشور رخ خواهد داد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان:

قدردانی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان از فولاد مبارکه برای حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ از نخبگان و دانشگاهیان

سید علی‌محمد میرمحمد میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این آیین اظهار کرد: فضای علم و تحقیق و فضای عمل در دانشگاه‌های کشور باز است؛ برای مثال، در دانشگاه صنعتی اصفهان، فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که کمتر دانشگاهی در کشور سراغ آن رفته است. ما به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم و باید قدردان باشیم. خوشبختانه امروز آغوش صنایع کشور برای جذب نخبگان باز است. در این میان شرکت فولاد مبارکه پیشتاز است و به‌خوبی فضای گفتمانی با دانشگاه را فراهم کرده است. بدیهی است اگر بستر مناسبی برای انجام پژوهش و تحقیق در حوزه‌های مختلف، ازجمله حوزه امنیت سایبری، برای نخبگان و دانشگاهیان فراهم شود، جوانان این مرزوبوم برای کشور اقتدارآفرینی خواهند کرد. اگر امکانات لازم در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد، فضای کشور باز هم به‌سوی اقتدارآفرینی بیشتر خواهد رفت. از مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه از دانشگاه‌ها قدردانی می‌کنم و امیدوارم بتوانیم با این صنعت در دیگر حوزه‌ها نیز همکاری‌ داشته باشیم و گام‌های بلندتری برای پیشرفت و اعتلای کشور برداریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان:

حمایت فولاد مبارکه منجر به پویایی فضای دانشگاه صنعتی اصفهان شد

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در این آیین گفت: پژوهشگاه‌های دانشگاه صنعتی اصفهان بیش از ظرفیت، کار دارند و نیاز جامعه صنعتی را برطرف می‌سازند؛ البته این امر عادی است؛ زیرا اصفهان بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور است که بیشترین تعداد صنایع مادر و ملی را در خود جای داده و به چنین فضاهای دانشگاهی نیاز دارد. ضمن قدردانی از همکاری شرکت فولاد مبارکه با دانشگاه صنعتی اصفهان، باید بگویم که این همکاری و تعامل باعث پویایی این دانشگاه شده است. حمایت چند ۱۰ میلیارد تومانی از پایان‌نامه‌ها انجام شده و بخشی از همکاری این صنعت بزرگ با دانشگاه صنعتی در زمینه فناوری و نوآوری و بخشی نیز مربوط به جشنواره افتا بوده است. شاید در دهه‌های گذشته، صحبت از اینکه دانشگاه محلی برای استقرار دفاتر صنعتی باشد به ذهن نمی‌آمد؛ اما امروز فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه‌های کشور مرکزی بزرگ و تأثیرگذار دارد؛ بنابراین امروز هم صنعت به حل مشکلاتش رسیده و هم دانشجویان آینده شغلی تضمین‌شده دارند.

بهره‌برداری از اولین مجموعه پروژه‌های تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه

آیین بهره‌برداری آنلاین از اولین مجموعه پروژه‌های تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه نیز هم‌زمان با برگزاری آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات، با حضور معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال و قائم‌مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل و معاون تکنولوژی فولاد مبارکه، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر مسئولان مربوطه برگزار شد.

در این آیین، پروژه‌های سامانه اسکادای هوشمند محیط‌زیست، اسکادای هوشمند موتورخانه حرارت مرکزی، اسکادای هوشمند سیالات، اسکادای هوشمند برق، سامانه لجستیک هوشمند (ترابری سبک و ترابری سنگین و حمل‌ونقل داخلی)، ربات‌مارکینگ تختال، توسط مسئولان حاضر به بهره‌برداری رسیدند.

معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:

فولاد مبارکه در تحول دیجیتال و هوشمندسازی پیشتاز است

علی‌اصغر انصاری، معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این رویداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فولاد مبارکه در موضوع تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنعت پیشتاز است و به‌عنوان یک بخش صنعتی مهم در کشور این کار را به‌خوبی دنبال می‌کند و از سال ۱۴۰۰ برنامه مهمی در این زمینه آغاز کرده است.

مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه:

هدف فولاد مبارکه هموار کردن مسیر برای ارتقای سطح امنیت سایبری در کشور است

امیر گودرزی، مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه در حاشیه این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: فولاد مبارکه پس از تجربه حمله سایبری سال 1400، به‌صورت جدی وارد فضای امنیت سایبری شد و احساس کرد اکوسیستم و بازیگران اصلی حوزه امنیت سایبری کشور نیاز به تقویت بیشتری دارند. پس از این حمله، ایده‌ای از سوی مدیریت ارشد فولاد مبارکه مطرح شد که «پاسخ ما به حمله سایبری صرفاً دفع حمله سایبری در زمان کم نیست، بلکه کاری است که بتوانیم حوزه امنیت سایبری کشور را ارتقا دهیم». بر این اساس مجموعه فعالیت‌های گسترده‌ای را در این حوزه آغاز کردیم و بخشی از این فعالیت‌ها گامی بود که با مجموعه آپای دانشگاه صنعتی اصفهان برداشتیم و تعریف پرورش استعدادهای امنیت سایبری کشور را انجام دادیم. جلسات فشرده و زیادی برگزار کردیم و مدیریت فولاد مبارکه نیز حمایت‌های خوبی در این زمینه انجام داد و از سوی دیگر، دانشگاه صنعتی اصفهان نیز همکاری خوبی داشت. نقطه شروع این همکاری‌های مشترک در خردادماه سال 1402 بود و مجموعه فعالیت‌های درخور توجهی حول محور جشنواره افتا ازجمله حمایت از کسب‌وکارهای نوپا شکل گرفت. سپس فولاد مبارکه با برگزاری یک فراخوان، استعدادهای حوزه امنیت سایبری کشور را شناسایی و از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر از شرکت‌های کوچک و پایان‌نامه‌های مرتبط با این حوزه حمایت کرد. در ادامه، مسابقات امنیت سایبری را با محوریت شرکت ایریسا برگزار کردیم و از این طریق نیز استعدادهای دیگری را شناسایی و از برگزیدگان این مسابقات تجلیل کردیم و با این برگزیدگان در حوزه امنیت سایبری نیز همکاری خواهیم داشت. ایجاد آزمایشگاه و برگزاری دوره‌های تخصصی امنیت سایبری از دیگر اقدامات فولاد مبارکه با مشارکت مجموعه آپای دانشگاه صنعتی اصفهان بود. آموزش یکی از اساسی‌ترین موضوعات در حوزه امنیت سایبری است. در مجموع هدف فولاد مبارکه از این اقدامات نشان دادن و هموار کردن مسیر همه سازمان‌ها و صنایع برای ارتقای سطح امنیت سایبری در کشور است.

بهزاد شیرانی، مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون شرکت فولاد مبارکه:

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای آموزش و تربیت نیروهای توانمند در حوزه امنیت سایبری

بهزاد شیرانی، مدیر بازرسی فنی و اتوماسیون فولاد مبارکه، در حاشیه آیین اختتامیه هشتمین جشنواره امنیت تبادل اطلاعات در گفت‌وگو با ایراسین اظهار کرد: خطرات ناشی از ناامنی سایبری جزو خطراتی است که طی سال‌های اخیر، صنایع و به‌خصوص صنایع فولاد را تهدید کرده؛ به‌طوری‌که در 5 سال گذشته، خطر ناامنی سایبری از رده‌های نهم و دهم خطرات جهان به خطرهای دوم و سوم رسیده و برای صنایع بزرگ بسیار تهدیدآمیز است؛ بنابراین در کشور ما که با تهدیدات زیادی روبه‌رو هستیم، ضروری است تا تمهیدات لازم از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مقابله با ناامنی سایبری اندیشیده شود.

در سال 1400 حمله سایبری گسترده‌ای به فولاد مبارکه صورت گرفت. خوشبختانه این حمله به همت متخصصان داخلی و در کمتر از 36 ساعت دفع شد. واحد بازرسی فنی و اتوماسیون فولاد مبارکه نقش بسزایی در مقابله با این حمله سایبری داشت؛ در زمان حمله سایبری به این شرکت، برخی از تجهیزات الکترونیکی و کنترلی دچار مشکل شد و از کار افتاد.

فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر به‌منظور آموزش و تربیت نیروهای توانمند در حوزه امنیت سایبری، سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده بود و همین امر برای مقابله با حمله سایبری به این شرکت کمک قابل‌توجهی داشت. پس از حمله سایبری سال 1400 به فولاد مبارکه، این شرکت اقدامات پیشگیرانه زیادی برای حملات احتمالی بعدی انجام داد و به‌جرئت می‌توان گفت که انجام این اقدامات به نتیجه رسید؛ چراکه سطح امنیت سایبری در فولاد مبارکه به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد و اطمینان نسبی برای امن بودن در مقابل حملات بعدی به وجود آمد؛ البته در این مسیر توقف وجود ندارد، چراکه روزبه‌روز تهدیدات سایبری پیچیده‌تر خواهد شد و لازم است دانش و اطلاعات خود در زمینه امنیت سایبری را به‌صورت مستمر به‌روز کنیم. واحد بازرسی فنی و اتوماسیون فولاد مبارکه نیز با خرید تجهیزات جدید و با تکنولوژی روز دنیا و آموزش کارکنان خود، درصدد است تهدیدات سایبری احتمالی به این مجموعه را به بهترین شکل خنثی کند.

توصیه ما به دیگر صنایع بزرگ کشور این است که تهدیدات سایبری را جدی بگیرند؛ چراکه ممکن است به‌صورت غیرمنتظره با حملاتی مواجه شوند و اگر مدیریت بحران و پیش‌بینی‌های لازم را نداشته باشند، این حملات، ضررهای جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ایریسا:

به ثمر رسیدن پروژه‌های تحول دیجیتال فولاد مبارکه حاصل همکاری متخصصان این شرکت و ایریسا بود

اکبر گلبو، مدیرعامل شرکت ایریسا، در حاشیه این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: پروژه‌های تحول دیجیتال که توسط شرکت ایریسا اجرا شده شامل لجستیک هوشمند ترابری سنگین، ترابری سبک و حمل‌ونقل مکانیزم‌های داخلی فولاد مبارکه بود که امروز افتتاح شد. همچنین 3 پروژه اسکادای سیالات، محیط‌زیست و برق و همچنین پروژه موتورخانه هوشمند نیز ازجمله پروژه‌هایی بودند که افتتاح شدند. به ثمر رسیدن تمامی این پروژه‌ها حاصل زحمات همه همکاران در فولاد مبارکه، شرکت ایریسا و پیمانکاران و تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه بوده که از زحمات همه عزیزان قدردانی و تشکر می‌کنم.

رئیس امنیت سایبری شرکت فولاد مبارکه :

فولاد مبارکه پیشگام حوزه امنیت سایبری و گردآورنده متخصصان این عرصه

به گزارش خبرنگار فولاد، علیرضا قضاوی، رئیس امنیت سایبری شرکت فولاد مبارکه روز چهارشنبه ۹ خردادماه در حاشیه آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات اظهار کرد: در هر زیست‌بومی برای اینکه دستاوردهای آن زیست‌بوم استمرار داشته باشد، باید متخصصان و بازیگران اصلی زیست‌بوم با تعامل سازنده با یکدیگر به هم‌افزایی برسند.

وی افزود: در زیست‌بوم امنیت سایبری کشور، بازیگران اصلی در واقع بالاترین نهاد قانون‌گذار و در کنار آن نهادهای حاکمیتی و نظارتی هستند. پس از آن دانشگاه‌ها، مراکز تولید علم و دانش و تحقیق و توسعه قرار دارند و در ادامه می‌توان از شرکت‌های خصوصی و تولیدکنندگان محصولات، راهکارها و خدمات حوزه امنیت سایبری نام برد. در پایان هم صنایع و زیرساخت‌های کشور در حوزه‌های مختلف به‌عنوان مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات امنیت سایبری هستند.

وی عنوان داشت: ما به‌عنوان صنعت، انتظارمان از حاکمیت و نهادهای حاکمیتی هم‌صدایی و واقع‌نگری است. ارکان این امر باید بتوانند با تعامل با یکدیگر، در صدور ابلاغیه‌ها وحدت رویه و انسجام داشته باشند؛ چراکه این امر به تعیین استراتژی و بلوغ نقشه راه شرکت‌های خصوصی و تولیدکنندگان محصولات امنیت سایبری کمک می‌کند.

قضاوی ادامه داد: از سویی از تولیدکنندگان محصولات و خدمات امنیت سایبری انتظار می‌رود محصولات باکیفیت و قابل‌رقابت با محصولات خارجی و منطبق با نیازمندی‌ها را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه امنیت باید تکیه‌بر راهکارها و محصولات خدمات خارجی کاهش یابد، تأکید کرد: حوزه امنیت حوزه‌ای است که باید اطمینان قابل‌قبولی از زیرساخت یا معماری آن وجود داشته باشد.

رئیس امنیت سایبری شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: در حوزه صنعت ما این تعهد را داریم که از تولیدات داخلی استفاده کنیم و از فعالان این حوزه حمایت مادی و معنوی کنیم.

وی تصریح کرد: در حملات سایبری طی چند سال اخیر، ضعف امنیت سایبری در کشور مشهود بوده و امیدواریم با استمرار چنین گردهمایی‌هایی میان عناصر اصلی و امنیت سایبری، بتوانیم قابلیت‌های موردنیاز کشور را فراهم کنیم و استمرار دهیم.

قضاوی ابراز داشت: فولاد مبارکه باشد به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرساختی در حوزه صنعت و نیازمندی‌هایی که در حوزه خدمات، راهکارها و تجهیزات امنیت سایبری دارد، در این حوزه پیشگام شود، بازیگران عرصه امنیت سایبری را گرد هم آورد، انتظارات از این ارکان را مطرح سازد و برای رسیدن به راهکارهای موجود هم‌افزایی ایجاد کند.

در بازدید جمعی از نخبگان امنیت سایبری کشور از فولاد مبارکه مطرح شد؛

فولاد مبارکه پشتیبان و حامی استعدادهای امنیت سایبری کشور

شبنم قادری، کارشناس عملیات امنیت سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه، در حاشیه بازدید نخبگان امنیت سایبری کشور از این شرکت و در جمع برگزیدگان مسابقات امنیت سایبری کشور اظهار کرد: فولاد مبارکه پشتیبان و حامی استعدادهای امنیت سایبری کشور است.

وی از صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع پیشران توسعه و رشد اقتصادی کشور نام برد و ادامه داد: توسعه فولاد از زمان طرح‌ریزی فولاد مبارکه تاکنون، یکی از هوشمندانه‌ترین استراتژی‌هایی بوده که در کشور شکل گرفته و محقق شده است.

وی با تأکید بر اینکه در زمان شروع طرح ساخت فولاد مبارکه، دانش ساخت و حتی پیچ و مهره، قطعات و ماشین‌آلات را وارد می‌کردیم و برای تعمیر آن‌ها از کارشناسان خارجی استفاده می‌کردیم، ادامه داد: اما امروز فولاد مبارکه به نقطه‌ای رسیده که علاوه بر بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، به خاطر دانشی که دارد، سازنده کارخانه‌های فولادی و صنایع پایین‌دست آن است و این دستاورد بزرگی برای کشور به حساب می‌آید.

وی با اشاره به تأثیرگذاری فولاد مبارکه در کشور و حتی گاهی در عرصه بین‌المللی تصریح کرد: طبیعی است که کشورهای متخاصم انگیزه بسیار زیادی برای حمله به دستاوردهای این شرکت داشته باشند. با توجه به کم‌رنگ شدن جنگ‌های فیزیکی به‌دلیل بُعد مسافت و تأثیرات منفی در مجامع و عرصه‌های بین‌المللی، جنگ‌های سایبری مورد توجه بیشتری قرار گرفته و دشمنان نیز از این طریق صنایع استراتژیک کشور ما را مورد هجوم قرار داده‌اند.

قادری با اشاره به حمله سایبری که در سال 1401 شرکت فولاد مبارکه را نشانه رفت، گفت: این حمله به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا به شرکت ضربه جدی وارد و این کارخانه را به مدت ۳ تا ۶ ماه متوقف کند؛ چراکه فولاد مبارکه همچون پل‌ها و راه‌های مواصلاتی، یک زیرساخت مهم و استراتژیک به حساب می‌آید و افرادی که در این مجموعه در حال فعالیت هستند مثل سربازان مرزی، به دشمن بسیار نزدیک‌اند؛ بنابراین فولاد مبارکه خط مقدم جبهه صنعت کشور و همچون دوران دفاع مقدس در حال مبارزه با دشمن است. فولاد مبارکه کارخانه‌ای «از سنگ تا رنگ» است و کل فرایند زنجیره تولید فولاد را در بردارد.

کارشناس عملیات امنیت سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود گفت: مصونیت فولاد مبارکه از کید دشمنان ناشی از تنیده شدن دانش و مهارت در صنعت بود؛ از سوی دیگر ما معتقدیم فولاد مبارکه صرفاً یک کارخانه تولیدی نیست، بلکه صاحب تکنولوژی، فکر و ایده است و به همین دلیل توانست در کمترین زمان ممکن تأثیرات حمله سایبری را محدود کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266730

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.