ثبت ركورد روزانه تولید در مجتمع فولاد سبا

ثبت ركورد روزانه تولید در مجتمع فولاد سبا
مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا از ثبت رکورد ۵ هزار و ۷۱۳ تن تولید کلاف گرم در روز ۵ خردادماه خبر داد.

به گزارش نجواخبر، بهمن خلیلی با بیان اینکه رکورد قبلی این شرکت در دهم فروردین‌ماه امسال و به میزان ۵ هزار و ۶۷۱ تن کلاف گرم و در راستای جامه عمل پوشاندن به منویان مقام معظم رهبری محقق شده بود، از همت و تلاش نیروی انسانی متخصص، دانشی و متعهد در فولاد سبا و هماهنگی خوب بین خطوط تولید به‌عنوان مهم‌ترین دلایل رسیدن به این رکوردها نام برد و گفت: ازآنجاکه خطوط تولید در فولاد سبا پیوسته است و هرگونه اشکال در یک خط بر فعالیت دیگر خطوط نیز تأثیر می‌گذارد، هماهنگی دقیق و کاهش حداکثری مشکلات بالا و پایین‌دستی می‌تواند در کسب موفقیت‌ها تأثیرگذار باشد.

وی گفت: با انجام تعمیرات به‌موقع و کیفی و بهره‌برداری مناسب از تجهیزات، توقفات در این شرکت به کمترین میزان ممکن رسیده است. همچنین تولید مواد اولیه ازجمله آهن اسفنجی در حال حاضر در فولاد سبا از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و این امر تأثیر زیادی در ثبت رکورد کلاف گرم داشته است.

مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا گفت: در برخی از روزها که رکورد جدید ثبت می‌شود، میزان ضایعات به صفر می‌رسد یا به کمترین حد کاهش می‌یابد و این امر نقش بسزایی در بهبود کیفیت تولید نیز دارد. به حداقل رساندن ضایعات به معنای افزایش نسبت وزنی محصولات تولیدی به مواد اولیه مصرفی در خطوط تولید است. به‌طورکلی اکنون توانستیم به کیفیت حدود ۹۹ درصد در محصولات نهایی برسیم.

خلیلی همچنین با اشاره به نقش خدمات فنی و پشتیبانی در ثبت این رکورد اشاره کرد و افزود: جمع‌آوری سرباره زیر کوره قوس در این رکورد نقش بسزایی داشته است. باید توجه داشت که تقریباً به‌اندازه یک‌سوم تولید، سرباره تولید می‌شود که این سرباره حتماً باید به‌صورت گرم جمع‌آوری شود و این امر به‌خوبی انجام گرفته است.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیرعامل، معاونان و مدیران‌های پشتیبانی‌کننده شرکت فولاد مبارکه برای دست‌یابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده در شرکت فولاد سبا، اضافه کرد: سعی خواهیم کرد پاسخ شایسته‌ای به این حمایت‌ها بدهیم.

در همین زمینه برخی از رؤسا و کارشناسان فولاد سبا در مصاحبه با خبرنگار فولاد چنین گفتند:

مهدی قاسمی، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل و نگهداری تعمیرات:

برنامه‌ریزی دقیق، تأمین قطعات یدکی و انجام آنالیز‌های خرابی و جلوگیری از تکرار خرابی‌ها نقش مهمی در افزایش تولید و ثبت این رکورد داشته است. با توکل بر خدا و همت همکاران متخصص و متعهد فولاد سبا، وضعیت تولید به حالت پایدار رسیده است و امیدواریم به یاری خداوند در آینده نیز این رکوردها تداوم داشته باشد.

محمد علیخانی، تکنسین ناظر نگهداری و تعمیرات نوار نقاله فولادسازی:

در ادامه تلاش‌های ارزشمند و موفقیت‌های پیشین، در تاریخ پنجم خردادماه، همکاران امانی و پیمانکار راهبری و تعمیرات حمل مواد سبا با به مقصد رساندن 7 هزار تن آهن اسفنجی، ۴۲۰ تن آهک، ۱۳۷ تن دولومیت و ۶۳ تن انواع فروآلیاژ و مواد افزودنی دیگر، نقش خود را در تولید 5 هزار و 670 تن کلاف گرم در این روز پرافتخار ایفا کردند.

فعالیت‌های صورت‌گرفته در حمل مواد شامل تضمین آماده‌به‌کاری کافی تجهیزات جهت تولید پایدار، تهیه و تدارک و شارژ مواد موردنیاز کوره‌ها، بهینه‌سازی فرایندهای زیست‌محیطی، اپراتوری و نظافت و مراقبت از تجهیزات خط حین فعالیت بوده است.

علی زاهدی منفرد، هماهنگ‌کننده شیفت تولید:

از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در مسیر کسب این رکورد می‌توان به این عوامل اشاره کرد: پیگیری و هماهنگی مستمر بین کارگاه‌های مختلف سایت در قالب کُردیناتوری، کاهش توقف‌های delay و کاهش توقفات اضطراری نسوز کوره‌های قوس، مدیریت برگشت ذوب‌های ارسال‌شده به ریخته‌گری و کاهش ضایعات، پیگیری استفاده مستمر از مواد کاورینگ ذوب در پاتیل و بهبود شرایط دمایی ذوب‌های ارسالی به ریخته‌گری و بهینه‌سازی سرباره پاتیل جهت افزایش کیفیت پاتیل‌های ذوب در ltc، افزایش توان کوره‌های قوس، افزایش کیفیت آهن اسفنجی به‌ویژه کربن اکسس، ارسال و پرزنت شیفت هر 12 ساعت یک‌بار توسط کردیناتور در گروه عملیات و پیگیری مستمر مسائل مربوطه؛ تثبیت گرید فولاد تولیدی؛ تثبیت عرض ریخته‌گری و بهینه‌سازی اشکال ویژه نسوز و پودر ریخته‌گری؛ افزایش تناژ تخلیه کوره‌های قوس؛ کُردیناتوری جهت استفاده بهینه از توقفات خط در نورد؛ آماده‌به‌کاری کارگاه‌های جنبی؛ آماده‌به‌کاری واحد حمل مواد با کمترین توقف؛ پیگیری مستمر جهت افزایش آماده‌به‌کاری در سیستم‌های اتوماتیک ثبت اطلاعات.

ناصر گنجی، مهندس فرایند:

از ابتدای تشکیل کارگروه ذوب‌های برگشتی در خردادماه 1402 تا به امروز تمام 12 نفر اعضای تیم از واحدهای دفتر فنی، فولادسازی، ریخته‌گری و نسوز با بررسی فنی بیش از چند صد ذوب، تهیه بیش از 10 مورد پرزنت و تحلیل‌های آماری، برگزاری بیش از 20 جلسه مشترک کارگروه و چندین مورد بازدید، بی‌وقفه در حال تلاش برای افزایش میزان تولید فولاد سبا بوده‌اند. نتیجه ماه‌ها کارتیمی دست‌یابی به رکورد ماهیانه در فروردین‌ماه (149 هزار و 114 تن کلاف گرم) و رکورد روزانه 5 هزار و 713 تن کلاف گرم روزانه در تاریخ 5 خردادماه سال جاری بود. پولادمردان فولاد سبا ثابت کردند که اگر اعضای یک تیم به کارشان اعتقاد داشته و هم‌کلام باشند، فعل خواستن تبدیل به توانستن می‌شود.

شهرام لقایی، شیفت فورمن تولید و تعمیرات اضطراری فولادسازی:

یکی از دلایل رکورد فروردین‌ماه فولاد سبا و همچنین رکورد روزانه پنجم خردادماه را می‌توان عملکرد خوب فولادسازی به‌دلیل پروژه موفقیت‌آمیز پروژه بهینه‌سازی کوره قوس شماره یک فولاد دانست. از اقدامات صورت گرفته در کوره قوس شماره یک می‌توان به این موارد اشاره کرد: وفاق و همدلی کارکنان تولید تعمیرات پشتیبانی و ستادی؛ تشکیل منظم مستمر و پیگیری تصمیمات کارگروه کوره‌های قوس و کارگروه ذوب‌های برگشت؛ افزایش PCD کوره قوس؛ افزایش راندمان انرژی شیمیایی کوره قوس با افزایش تزریق کربن؛ افزایش و تغییر محل لانس‌های اکسیژن؛ کاهش توقعات اضطراری به دلیل بهبود تغییرات برنامه‌ریزی‌شده؛ تغییرات طول بازوی دو کوره قوس.

حسین کلانی، فورمن تولید:

رکورد روزانه تولید کلاف گرم که از عزم جدی در استمرار و ارتقای کمی و کیفی تولید حکایت دارد. با همت و تلاش کارکنان و با کنترل بیشتر و مستمر پارامترهای فرایند ریخته‌گری از جمله دما و به‌تناسب آن سرعت، حفاظت از ذوب در تاندیش و قالب، کاهش زمان بین سیکلی و افزایش تعداد ذوب سیکل در جهت کاهش ضایعات به‌خوبی مورد پایش قرار گرفت.

گودرز افشارنیا، شیفت فورمن تولید نورد گرم:

ارتباط مداوم با کارکنان کنترل کیفیت و پیگیری‌های مستمر در هر شیفت تشکیل جلسات کنترل کیفیت محصولات به‌صورت هفتگی با حضور مسئولین مربوطه و پیگیری‌های بندبند صورت‌جلسه‌های تنظیم‌شده و افزایش تجربه و حس خودباوری همکاران از عوامل مهم در کسب این موفقیت بود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266734

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.