موفقیتهای پیدرپی شرکت فولاد سنگان از جمله پیشی گرفتن این شرکت در حوزه فروش محصول از برنامه پیشبینی شده، افزایش 54درصدی حمل محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نیز رکوردهای قابل توجه در حمل جادهای و نیز برنامههای شرکت برای تهیه ماشینآلات معدنی، هادی مومنی معاونت بازرگانی فولاد سنگان گفت: معاونت بازرگانی فولاد سنگان به ۳ واحد مجزا تقسیم میگردد که هر یک از این واحدها، ضمن بر عهده داشتن مسئولیتهای تخصصی، با چالشهایی نیز روبرو هستند که تلاش شده با استفاده از تجربیات و دانش موجود، در کنار ارتقای دانش فنی کارکنان، راهکارهای غلبه بر این مشکلات نیز شناسایی و استفاده گردد.
با توجه به موفقیتهای پیدرپی شرکت فولاد سنگان از جمله پیشی گرفتن این شرکت در حوزه فروش محصول از برنامه پیشبینی شده، افزایش 54درصدی حمل محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نیز رکوردهای قابل توجه در حمل جادهای و نیز برنامههای شرکت برای تهیه ماشینآلات معدنی، هادی مومنی معاونت بازرگانی فولاد سنگان گفت: معاونت بازرگانی فولاد سنگان به ۳ واحد مجزا تقسیم میگردد که هر یک از این واحدها، ضمن بر عهده داشتن مسئولیتهای تخصصی، با چالشهایی نیز روبهرو هستند که تلاش شده با استفاده از تجربیات و دانش موجود، در کنار ارتقای دانش فنی کارکنان، راهکارهای غلبه بر این مشکلات نیز شناسایی و استفاده گردد.
ابتدا در مورد ساختار معاونت بازرگانی توضیحاتی ارائه بفرمایید.
تفکیک فعالیت هر حوزه در سازمان ما مشخص است. در این بخش ما ۳ واحد داریم که اولین آن، واحد خرید مواد اولیه و فروش است که بحث خرید مواد اولیه برای کارخانه کنستانترهسازی و مواد افزودنی برای کارخانه گندلهسازی و فروش را در این واحد انجام میدهیم.
دوم، واحد خرید قطعات و امور قراردادها است که بحث تأمین قطعات یدکی، تجهیزات سرمایهای و هر آنچه که برای کارخانه نیاز است را پیگیری میکند. امور قراردادها نیز مختص به کلیه قرارداهاییست که در سازمان جاری میشود برای خدمت؛ اعم از توسعهای، سرمایهای و قراردادهای مستمر خدماتی در این حوزه انجام میشود. بحثهای قراردادی و امور بازرگانی (با سایر شرکتها) توسط واحد قراردادها بررسی میشود و در نهایت اگر منجر به انعقاد قرارداد شود، از طریق معاونت بازرگانی پیگیری و انجام میشود.
واحد سوم نیز پشتیبانی بازرگانی و برنامهریزی خرید است. در این حوزه چند فعالیت از جمله گمرک و ترخیص، انبارها، کنترل کیفی قطعات و برنامهریزی خرید، همچنین بررسی و ارزیابی حین ورود و عملکرد شرکتهای طرف قرارداد است و به طور کل هر آنچه که در زمینه سیستمی قصد ایجاد و ارتباط داشته باشیم در این حوزه انجام میشود .
چالشهای عمده حوزه صنعت و معدن از نگاه شما چیست؟
چالشهایی وجود دارد که بر عملکرد ما تأثیرگذار است اما سعی میکنیم تا حد ممکن در حوزه خودمان مشکلات را رفع کنیم و موارد دیگر را در جلسات، با بررسی موارد و ارائه پیشنهادات حل نمایبم. اگر بخواهم به چالشها، بپردازم؛ برای تولید کنستانتره، سنگآهن یک ورودی حیاتی محسوب میگردد که تأمین آن به عهده امور معدنی سازمان ما است. مسئله اصلی ما تأمین سنگ است که باید از معادن منطقه تأمین شود. تأمین به موقع سنگ بر عملکرد کلی شرکت تأثیرگذار است و مستقیما حوزه تولید و را تحت تأثیر قرار میدهد. طبیعی است در صورت عدم تأمین به موقع منجر به کاهش تولید، کاهش فروش و نهایتا افت سودآوری شرکت خواهد بود.
در حال حاضر سنگ مورد نیاز از منطقه سنگان تأمین میشود. زیرا اگر بخواهیم از مسیرهای دورتر تهیه کنیم، طبیعتا هزینه حمل زیاد خواهد بود و اصلا صرفه اقتصادی ندارد. معدن اصلی تأمین سنگ شرکتهای منطقه سنگان، معدن دولتی است که تمام سرمایهگذاری و طراحی و احداث کارخانههای منطقه بر اساس وجود این معدن انجام شده است. کار بسیار بزرگی که در سازمان برای ورود به حیطه معدن انجام دادیم، تأمین ماشینآلات معدنی است که برخی وارد شده و برخی در حال وارد شدن هستند. در حوزه ماشینآلات معدنی سرمایهگذاری اولیه را انجام دادیم تا بتوانیم با ارتقای فعالیتهای معدنی سنگ مورد نیاز خود را با ورود به فرایند استخراج تأمین کنیم. امیدواریم بدینترتیب سال بعد بر این چالش و نگرانی فعلی تا حد خوبی فائق بیاییم.
در بخش فروش، موضوع کنستانتره و گندله را داریم. مطابق برنامه، میزان فروش طی ۴ ماه، معادل یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تن پیشبینی شده است که خوشبختانه با تمهیدات اتخاذ شده، یک میلیون و نهصد و شش هزار تن فروش داشتیم؛ به عبارت دیگر حدود ۱۰۹ درصد برنامه را محقق شده است. سال گذشته ما با چالش در حمل مواجه بودیم که امسال توانستیم با مدیریت مناسب و عملکرد خوب همکاران واحد فروش به میزان، ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل عملکرد خوبی برجای بگذاریم. عملکرد ۱۰۹ درصدی ما در ۴ ماه منجر به ثبت رکوردهایی نیز در حمل ریلی و جادهای شد. در حمل جادهای، رکورد به ۱۷ هزار و ۹۰۰ تن رساندیم که در مردادماه اتفاق افتاد. همچنین در حمل گندله رکورد ۲۴ هزار و ۷۰۰ تن در روز را ثبت کردهایم که بسیار خوب است. البته ما امسال فروش کنستانتره را در برنامه نداریم و صرفا تعهدات قبلی را انجام دادیم و جمعا توانستیم با حمل ۲۹ هزار تن(روزانه) رکورد فوقالعادهای را ثبت کنیم.
در بحث حمل با چه مشکلی مواجه بودید؟
شرکتهای منطقه هر یک سهم مشخصی از خط ریلی دارند و این خط ریلی متناسب با افزایش ظرفیت تولید و انتقال محصول توسعه نیافته است. ما برای کاهش مشکل سراغ بخش جادهای رفتیم که دست خودمان بود. برای اینکه در سالهای آینده دچار مشکل حمل نشویم ۵۰۰ دستگاه کشنده و کامیون خریداری شده است که انشالله از ۶ ماهه دوم امسال به تدریج وارد فرایند کار خواهند شد و پیش بینی میکنیم از سال آینده بتوانیم از تمام این ظرفیت استفاده کنیم. این مسئله دست ما را در مدیریت حمل باز میگذارد و در نتیجه بر روند تولید و فروش نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت.
در این بخش صرفا با چالش حمل مواجه بودید؟
جدا از چالشهای بخش مواد اولیه، حمل و فروش که اشاره کردم، در تأمین سایر مواد اولیه مشکلی نداریم، خصوصا تأمین پودر بنتونیت که جزو افزودنیهای خط تولید گندله است و همچنین تأمین گلوله های فلزی آسیاب که در خطوطط تولید کنسانتره مورد استفاده قرار میگیرند که هر دو محصول توسط شرکت آتیه فولاد سنگان تأمین میشود. موضوع اصلی در سال جاری مدیریت تأمین سنگ میباشد. البته زمانی که ماشینآلات معدنی خریداری شده وارد مدار و فرایند استخراج و حمل به انباشتگاه سنگ شوند این مسئله تا حد زیادی مدیریت خواهد شد.
در حوزه انرژی چطور؟
یکی از چالشهای ما، بحث قطعی گاز در زمستان است که طبیعتا در روند فعالیت ما تأثیر منفی دارد. البته ما امسال پیشبینیها و راهکارهایی در این رابطه داشتهایم اما به هر حال چالشی است که طبیعتا وقتی رخ میدهد، تولید متوقف خواهد شد. برای کنستانتره که نیاز اصلیاش برق است، از دو سال پیش و با خرید برق توانستیم مشکل قطعی برق را تا حدی پشت سر گذاشته و چالش کمتری در این حوزه نسبت به قبل داشتیم
در واحد خرید قطعات یدکی و امور قراردادها با چه چالشهایی مواجه هستید؟
همانطور که در ابتدا به طور کلی اشاره کردم، تأمین کلیه تجهیزات و قطعات مورد نیاز بخشهای سرمایهای یا یدکی، بر عهده این واحد است. با برررسی درخواستهای سایر واحدها، همکاران اقدامات لازم را برای خرید براساس آییننامه معاملات سازمان و شرایط انجام میدهند. طی ۴ ماه اخیر ۱۳۳۰ فقره سفارش خرید داشتیم. چالشهای ما در این حوزه بیشتر در تأمین قطعات یدکی خاص به دلیل شرایط بینالمللی است. با تمهیداتی در نظر گرفته شده توانستیم موارد مورد نیاز را تا کنون تأمین کنیم. به طور کلی این موضوع پارامترهای مهم تأمین به موقع و قیمت تمام شده و مدت زمان تأمین را تحت تأثیر قرار میدهد.
در بخش قراردادها در سال گذشته، قراردادهای توسعهای متعددی منعقد شده است که مهمترین آن قرارداد کنستانتره هماتیتی بوده که پس از برگزاری مناقصه، پیمانکار انتخاب شده و قرارداد مذکور ابلاغ شده است. همچنین یکی از کارهایی بزرگی که به دنبال آن هستیم، بحث نیروگاه بادی است که فرایند فراخوان انجام شده و در حال بررسی و ارزیابی پیمانکار هستیم.
اقدامات واحد پشتیبانی بازرگانی چه بود ؟
این واحد بحث ترخیص، فرایند گمرکی و همچنین سیستمهای توسعهای را به عهده دارد. ما برای مناقصات و استعلام سیستمی در گروه مبارکه به نام سیستم الکترونیکیSRM داریم که در این سیستم ثبتنام، بررسی و ارزیابی صلاحیت و فرایند استعلام شرکتها انجام میشود. تاکنون ۲۳۶۴ شرکت ثبتنام کردهاند که ۸۵۴ شرکت تأیید صلاحیت شدهاند. برای انبار نیز چند برنامه توسعهای را در دست اقدام داریم؛ از جمله دو انبار در حال ساخت که مقرر است به صورت مکانیزه پیاده شود. در مورد سیستمها نیز ما سیستم خرید اضطراری را در سازمان اجرا کردیم؛ زیرا این خریدها در واحدهای تولیدی اجتنابناپذیر است. زمانیکه سیستم به طور کامل راهاندازی شود، همه فرایند از صفر تا صد مشخص خواهد بود. موارد بعدی نیز بهینهسازی فرایند مدیریت تقاضا و تهیه سند شناخت سیستمهای اطلاعاتی کنترل کیفی است.