ایمان یعقوبی مدیر روابط عمومی فولاد سنگان گفت: طبق روال گذشته از ایدههای مختلف در روابط عمومی سنگان استفاده میکنیم، اما رصدخانه هوش مصنوعی روابط عمومی برای اولین بار در کشور بر مبنای روانشناسی مخاطب، بیگ دیتا، رفتارشناسی، ارزیابی واکنش و … به عنوان یک ایده جذاب و جدید توسط فولاد سنگان و همکاری شرکت دانش بنیان داخلی طراحی و راه اندازی شده است.
به گزارش نجواخبر، یعقوبی مدیر روابط عمومی فولاد سنگان در جمع اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران متافو با اشاره به روند گذشته فولاد سنگان گفت: سال ۱۴۰۲ در روابط عمومی سنگان این سؤال مطرح شد که روابط عمومی چیست؟ و چه کارویژهای دارد ؟ما بر این نظریم برای رسیدن به نتیجه متفاوت باید متفاوت بیاندیشیم و متفاوت عمل کنیم. وی گفت: سال ۲۰۱۲ انجمن روابط عمومی آمریکا گزارشی منتشر کرده مبنی بر اینکه ۹۲ درصد مردم نمیدانند که کار روابط عمومی چیست؟
در تعریف روابط عمومی اختلاف نظرهای زیادی بین خود اعضای انجمن وجود دارد. اما تعابیری بر مبنای نظریه جامعه ارگانیک هربرت اسپنسر وجود دارد مبنی بر اینکه اگر سازمان را به بدن انسان تشبیه کنیم، روابط عمومی حکم چشم و گوش و زبان آن دارد. یعقوبی افزود: متأسفانه یکی از مشکلات روابط عمومی دم دستی شدن این مارکت است و بسیاری از مدیران و مردم اطلاع چندانی از کارکردهای روابط عمومی ندارند. وی ادامه داد: نگاه برخی مدیران به روابط عمومی این است که افرادی که شابستگی هیچ کاری را ندارند میتوانند در روابط عمومی مشغول به کار شوند، که خوشبختانه در فولاد سنگان به دلیل نگرش حرفهای مدیریت آن، و عملکرد واحد این نگاه وجود ندارد و حتی روابط عمومی از ارکان مهم تصمیم سازی در شرکت است.
مدیر روابط عمومی فولاد سنگان با اشاره به کارویژه این واحد گفت: برخی معتقدند روابط عمومی صرفا باید عملکرد مثبت سازمان را به بیرون انتقال دهد و با رسانهها وارد یک مونولوگ شود. این مسئله باعث میشود که روابط عمومی به سمت استبداد در نظر برود و هرگونه انتقاد به روابط عمومی را خنثی کند.که این مسئله پاشنه آشیل روابط عمومی هاست.
یعقوبی ادامه داد: پدر روابط عمومی جهان میگوید: روابط عمومی مهندسی رضایت بین جامعه شهروندان و سازمان است. این جمله مهم بر مبنای روانشناسی جامعه است و یک وظیفه خطیر ومهم است ولی فولاد سنگان فراتر از این مسائل در تعامل دوسویه با جامعه است که نسبت به مهندسی ذهنی رضایت تقدم دارد. یعقوبی اطهار داشت: یکی از مشکلات جامعه ما عدم گفتمان و عدم تفاهم است که این امر روابط عمومیها را به چالش کشیده است.
از طرف دیگر روابط عمومیها به دنبال القا نظر خود به بقیه هستند و باعث شده تا آنها را با چالش خود بحران سازی مواجه کند. به همین دلیل از ابتدای سال ۱۴۰۲ تحول در فولاد سنگان را اغاز کردیم. به طوری که از عملکرد سنتی در قالب صرف برگزاری همایش و پوستر چسباندن، خبرنویسی عبور کردیم. چراکه روابط عمومی سنتی یک روابط عمومی مرده است. همین اقدام سنگ بنایی شده است که به سمت برنامه ریزی استراتژیک، فرایندمحوری شاخصهای فنی و علمی و داشتن نقشه راه برای حل مسئله حرکت کنیم. وی افزود: روابط عمومی مرز بین محیط درون و محیط بیرون است مانند پوست انسان عمل میکند. در واقع پوست انسان محیط بدن را از تکانه های بیرونی حفظ میکند و مبین پویایی و شادابی یک ارگانیسم داخلی بدن نیز است. نقش روابط عمومی بدلیل مواجه مستقیم با افکار عمومی بسیار حساس است، چون ارتباط مستقیمی با برند سازمانی دارد. طبق بررسیها حدود ۷۰ درصد افرادی که در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند هیچ آشنایی با تولیدات صنعتی ندارند به همین دلیل در تولید محتوا به سمتی حرکت کردیم که بتوانیم مخاطبان نسل جدید را جذب کنیم. در واقع تولید محتوا به صورت ترکیبی مبتنی بر ذائقه جامعه و روانشناسی مخاطب انجام دادهایم و اعتقادی به تبلیغات سنتی نداریم.
مدیر روابط عمومی فولاد سنگان گفت: بررسی شیوه تبلیغات و تولید محتوای شرکتهای بزرگ مانند مرسدس بنز، تویاتا، پسکو، ال جی و … نشان میدهد که استفاده از فناوری های نوین و قدرت رسانه، برای انگیزش مخاطب یک پدیده روتین در این سازمانهای موفق است، بنابراین تعامل با رسانهها باید در مسیری باشد که به عنوان بازوی سازمان عمل کند و از قدرت رسانه برای دستیابی به اهداف مورد نظر استفاده کنیم. اما باید توجه داشت که بین رسانه و روابط عمومی تفاوت وجود دارد.
به طوری که رسانهها مطالب را به گونهای منتشر میکند که مخاطبان میتوانند برداشت خود را داشته باشند. اما روابط عمومی باید یک تفسیر واحد از رویدادی که در شرکت یا سازمان اتفاق میافتد ارائه دهد و راه را بر هر تفسیر دیگر ببندد.