کارشناسان در گفتگو با «نجوا خبر»:

چرا صدور مجوزهای واردات برای محصولات فولادی؟ / مشکلات صادرات را حل کنید!

چرا صدور مجوزهای واردات برای محصولات فولادی؟ / مشکلات صادرات را حل کنید!
بسیاری از کالاهای فولادی که وارد شده‌اند محصول نهائی هستند از ورق گرفته تا تیرآهن یا میلگرد که در ایران هم تولید می‌شوند، اما اگر کمبودی در بخش سنگ آهن یا شمش بود واردکردن آن ایرادی ندارد اما متاسفانه محصولاتی وارد می‌شود که تولید داخل هم دارند.

به گزارش نجوا خبر، سیاست‌گذاری‌های دولت در خصوص قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی، کمبود انرژی و افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی سودآوری فولادسازان را نسبت به سال‌های گذشته پائین آورده است، یکی از موضوعات دیگری هم که باید به آن توجه شود تخصیص ارز نیمایی برای واردات محصولات فولاد است، متأسفانه در سال جاری علی‌رغم محدودیت‌های ارزی که در کشور بوجود آمد، برخی افراد با تخصیص ارز نیمایی اقدام به واردات محصولات فولادی به کشور کردند که این مورد با توجه به توان تولید فولاد در داخل کشور و حضور شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه اصفهان و سایر شرکت‌های فولادی، جای تأمل بسیار دارد.
شاهد تصمیمات جزیره‌ای در زنجیره فولاد هستیم
حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در این خصوص به نجواخبر گفت: تعداد مجوزهایی که برای واردات فولاد داده شده مشخص نیست و یکی از ابهاماتی هم که در جامعه مطرح شده این است که چرا این مجوزها در زمان محدودیت‌های ارزی و افزایش تولیدات داخلی داده شده و باید اعلام شود که برای چه منظوری این اتفاق افتاده است.
او ادامه داد: کسی که برای واردات فولاد در این شرایط مجوز داده باید پاسخ‌گوی چرائی این مسئله هم باشد اما آنچه مسلم است زنجیره فولاد تقریبا به صورت جزیره‌ای شده و قطعا هرگونه امتیاز خارج از چارچوبی برای هر گروهی قطعا منجر به بازار سیاه خواهد شد چرا که این امتیازها برای یک گروهی مزیت است و برای یک گروه دیگر منجر به افزایش مشکلات کسب و کار می‌شود.
نیازمند تسهیل در قوانین صادراتی هستیم
رستگار گفت: در صورتی که با بازار فولاد به صورت غیرحرفه‌ای برخورد نشود این بازار ارزش افزوده خوبی به همراه دارد و امیدواریم با شروع ساخت‌وسازها در بخش مسکن ملی در تمام کشور صنعت فولاد هم متحول شود و در بخش صادرات هم با تسهیل در قوانین، افرادی که از این حوزه خارج شدند مجددا به این گردونه برگردند تا بتوانند صادرات محصولات فولادی را افزایش دهند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از شرکت‌های نورد تعهدی به عرضه محصولات خود در بورس کالا ندارند افزود: به دلیل اینکه نظارت دقیق و برنامه مشخصی برای ارائه تولیدات خود به بورس کالا ندارند و حتما حاشیه امنی هم دارند که این قوانین را دور می‌زنند و به نظر می‌رسد که حوزه فولاد و برنامه ریزی در این حوزه و تولید و توزیع محصولات فولادی نیازمند یک بازنگری کلی است.

عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور
رستگار با بیان اینکه کار از دست متولیان اصلی حوزه فولاد خارج شده است گفت: برنامه ریزی‌های سلیقه‌ای وعدم هماهنگی‌ها در زنجیره تولید باعث این اشکالات شده است و اینکه گزارشی هم در خصوص‌عدم عرضه محصولات به بورس کالا و یا کاهش تولیدات و تغییرات یکباره قیمت‌ها و صادرات کالا (در زمان نیاز داخلی) ارائه نمی‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در موردعدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور تصریح کرد: یکی از موضوعات اساسی نه تنها در بخش فولاد بلکه در تمامی حوزه‌ها همین مسئله‌عدم بازگشت ارز به کشور است که باید مجددا در این خصوص شفاف‌سازی شود و اعلام کنند که به چه دلایلی حاضر به برگرداندن ارز به کشور نیستند و کارشناسان و متولیان واحدهای تولیدی باید در این زمینه بررسی کنند تا اگر اشکالات و ابهاماتی در این خصوص وجود دارد برطرف شود.
الزام ممنوعیت وارداتی برای کالاهائی که در ایران تولید می‌شوند
جهانبخش شکری، رئیس هیئت مدیره شرکت جهان فولاد غرب در مورد تخصیص ارز نیمایی و واردات محصولات فولادی به کشور از سوی برخی از واردکنندگان به نجواخبر گفت: در این خصوص اطلاع‌رسانی درستی نشده اما تا زمانی که در کشور تولیدات داخلی یک کالا وجود دارد به هیچ وجه نباید مجوزی برای کالایی که در ایران تولید دارد داده شود و باید ارز را به کالاهای مهم‌تری تخصیص داد.
او گفت: بسیاری از کالاهای فولادی که وارد شده‌اند محصول نهائی هستند از ورق گرفته تا تیرآهن یا میلگرد که در ایران هم تولید می‌شوند، اما اگر کمبودی در بخش سنگ آهن یا شمش بود واردکردن آن ایرادی ندارد اما متأسفانه محصولاتی وارد می‌شود که تولید داخل هم دارند.
او ادامه داد: متأسفانه به دلیل نرخ‌گذاری‌های دستوری از سوی دولت بسیاری از نوردکاران در حال تعطیلی واحدهای تولیدی خود هستند.
جایگاه بورس در کشف قیمت کمرنگ شده است
شکری افزود: قیمت یک کالا بعد از تفاهم بین عرضه‌کننده و تقاضاکننده کشف می‌شود و کشف قیمت هم از سوی بورس کالا انجام می‌شود اما زمانی که قیمت‌گذاری‌ها به صورت دستوری باشد تولیدکننده متضرر می‌شود و همین زیان در تولید هم باعث می‌شود تا از عرضه کالایشان به بورس کالا خودداری کنند.
او افزود: اگر بورس کالا تشکیل شد برای کشف قیمت‌های واقعی بود اما زمانی که قیمت‌ها واقعی نیستند و تولیدکننده مجبور می‌شود کالای خود را به بورس ببرد باید با قیمت دستوری این کالا را عرضه کند اما در مقابل خریدار می‌تواند به هر قیمتی که می‌خواهد این کالاها را در بازار آزاد بفروشد و تنها تولیدکننده است که در این روند آسیب می‌بیند اما امیداورم بورس به جایگاه اصلی خود که همان کشف قیمت است دست پیدا کند.
زیان تولیدکنندگان در حال افزایش است
رئیس هیئت مدیره شرکت جهان فولاد غرب ادامه داد: در مجموع تولیدات داخلی فولاد در حال حاضر مناسب هستند و با ظرفیت بالائی هم انجام می‌گیرد اما به دلیل نرخ‌گذاری‌ها تقاضا محدود شده است و آن هم به دلیل نابسامانی وعدم هماهنگی‌ها است.
شکری تصریح کرد: در صورتی که سیاست‌گذاری‌های دولت به همین شکل ادامه داشته باشد بسیاری از واحدهای نورد در کشور تعطیل می‌شوند چرا که بسیاری از تولیدکنندگان این روزها در زیان هستند و در انتظارند تا سال ۱۴۰۲ به پایان برسد تا شاید شرایط‌شان در سال جدید کمی تغییر کند.
رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان
این فعال حوزه فولاد در مورد صادرات هم تصریح کرد: شرایط صادرات باید خیلی بهتر از اوضاع فعلی باشد اما به دلیل شرایط ارزی بوجود آمده در کشور به خصوص برای تولیدکنندگان صادرات محصولات فولادی هم کمتر از قبل شده است و تعهدات ارزی باعث این کاهش صادرات شده است.
شکری با اشاره به محدودیت‌ها در تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: متأسفانه زمانی که کالائی به عراق و افغانستان صادر می‌شود قیمت صادرات این محصولات بین ۱۰ تا ۱۲ تومان از نرخ بازار ارز آزاد کمتر است و صادرکنندگان زیان می‌کنند و بسیاری از واحدها برای اینکه بازار بهتری برای صادرات داشته باشند محصولات خود را دپو می‌کنند و چندان رغبتی هم برای صادرات ندارند اما اگر ارز را به قیمت بازار آزاد بدهند صادرکننده به راحتی ارز را به داخل کشور برمی گرداند و تا زمانی که نرخ دلار در بازار آزاد ۵۱ هزار تومان است و تولیدکننده و صادرکننده آنرا ۴۰ هزار تومان می‌فروشند این زیان برای صادرکنندگان باقی می‌ماند.

گزارش: ندا جعفری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243388

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.