نجوا خبر گزارش می‌دهد؛

ماجرای یک توئیت/ با «حرف‌ درمانی» بازار دلار مدیریت نمی‌شود!

ماجرای یک توئیت/ با «حرف‌ درمانی» بازار دلار مدیریت نمی‌شود!
قیمت دلار روز سه شنبه در حالی شاهد عقبگرد بود که کامران ندری معتقد است بخشی از پول های سرگردان وارد بازار دلار و ارز شده و همین موجب افزایش ادامه دار قیمت دلار شده است.

به گزارش نجوا خبر؛ قیمت دلار که هفته اخیر شاهد افزایش مداوم بود، بالاخره روز سه شنبه با کاهش نزدیک به هزار و ۵۰۰ تومانی در بازار آزاد، به کانال ۵۳ هزار تومانی برگشت.

اسکناس آمریکایی در مرکز مبادله ارز و طلا برخلاف بازار غیررسمی شاهد افزایش قیمت بود. در این مرکز روز سه شنبه قیمت دلار با افزایش ۱۲۰ تومانی، در سطح عدد ۴۲ هزار و ۸۶ تومان قرار گرفت.

بازار ارز با حرف درمانی کنترل نمی‌شود

در همین راستا کامران ندری، کارشناس اقتصادی به «نجوا خبر» گفت: «عدم رشد اقتصادی، افزایش نقدینگی و تورم سنگین موجب افزایش قیمت دلار شده است.

وی با اشاره به اینکه با حرف‌درمانی نمی‌توان بازار ارز را مدیریت کرد، ادامه داد: رئیس بانک مرکزی مدعی است که بازار غیررسمی ارز را قبول ندارد؛ این در حالی است که بازار غیررسمی بی‌توجه به این صحبت‌ها راه خود را می‌رود.

پیش شرط‌های افزایش ارزش ریال

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در بازار ارز گفت: رئیس کل بانک مرکزی تصور می‌کند ازآنجا که بیش از ۹۰ درصد ارز توسط دولت به صورت دستوری و قیمت‌گذاری در نیما و سایر حوزه‌های واردات و صادرات تبادل می‌شود، می‌تواند قیمت ارز را کنترل کند؛ در حالی که دلار فرمان‌پذیر بانک مرکزی نیست.

ندری پیش شرط‌های افزایش ارزش دلار را یادآور شد و ادامه داد: کنترل حجم نقدینگی، انضباط مالی و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی تنها راهی است که برای کنترل قیمت دلار و ارز در پیش داریم.

خط و نشان بانک مرکزی برای فعالان اقتصادی

به گفته این کارشناس اقتصادی، آنچه موجب کاهش ارزش دلار طی روز سه شنبه شد، نه طرح مالیاتی مجلس، که توییت رئیس کل بانک مرکزی بود.

وی با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه که خرید و فروش دلار را نیز شامل می‌شود، ادامه داد: سیگنال اصلی به بازار ارز توییت محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بود. او در توییتی برای فعالان اقتصادی کشور خط و نشان کشید و نوشت: «نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد.»

اولویت مردم برای سرمایه‌گذاری

این کارشناس اقتصادی معتقد است: پول بخشی از نقدینگی‌ای است که از حسابی به حساب دیگری منتقل می‌شود. در اقتصاد ایران مردم تمایل دارند پول را به دارایی تبدیل کنند و بین بازارهای مختلف در اقتصاد ایران طلا، ارز، دلار و سهام در اولویت معاملات و خودرو و مسکن در اولویت بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در چند وقت اخیر بازدهی بازار سهام و بازار ارز و طلا همچنان مثبت است، ادامه داد: افزایش قیمت دلار و ارز و سکه و طلا نشان از انتظارات تورمی در جامعه است، این رشد تقاضا در بازارهای مختلف منجر می‌شود که بازدهی آن‌ها هم بالا برود.

موتور محرک دلار

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، آنچه قیمت دلار و ارز را راهبری می‌کند تورم و انتظارات تورمی است.

وی ادامه داد: شعله انتظارات تورمی در جامعه روشن است. از سوی دیگر معامله گران صحبت‌های فرزین را به دست‌انداز کوتاهی برای قیمت دلار و بازار ارز تشبیه کردند. آن‌ها نیز تورم را موتور محرک دلار می‌دانند.

سیگنال کاهشی به بازار دلار

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه خروج از بن بست برجام نیز می‌تواند موجب افزایش ارزش دلار شود، گفت: هر خبری در زمینه برجام و مذاکرات می‌تواند سیگنال مثبتی به بازار ارز باشد.

وی با بیان اینکه روز سه شنبه سیگنال بازارهای مجاور به دلار تهران کاهشی بود، ادامه داد: تنها در صورتی که تورم کاهشی شود یا رشد نقدینگی کاهش یابد و یا گشایشی در مذاکرات برجام رخ دهد قیمت دلار ثبات خواهد یافت.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87411

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب