عضو انجمن فولاد گفت: صادرات فولاد در کشور با چالشهای ساختاری و سیستمی روبروست که رفع این چالشها نیازمند راهکارهای ویژهای است.
وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد راهکارهای افزایش صادرات فولاد در سال آینده به ایلنا گفت: صادرات فولاد ایران در گرو تقویت سه بخش است.
وی افزود: شناسایی بازارهای جدید صادراتی به ویژه در منطقه، بهبود کیفیت تولیدات و محصولات فولادی و ارتقای فناوری و نوآوری برای تولید و خطوط تولید سه رکنی است که میبایست برای افزایش صادرات فولاد به آن توجه ویژه شود.
فقدان زیرساختهای پایدار انرژی برای افزایش صادرات فولاد
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه صادرات فولاد همیشه تحت تأثیر فشارهای داخلی و خارجی بهویژه در حوزههای تأمین انرژی و نوسانات اقتصادی بوده است، گفت: نخستین و مهمترین چالش ساختاری که مانع افزایش صادرات فولاد شده، نبود زیرساختهای پایدار انرژی است.
وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه بهدنبال دستیابی به تولید بیش از ۶۰ میلیون تن فولاد در سال است، ادامه داد: دستیابی به این هدف نیازمند بازنگری جدی در سیاستهای کلان اقتصادی و بهبود زیرساختهای داخلی است تا زنجیره ارزش صادراتی کشور تقویت شود.
پیشنیاز رقابت محصولات فولادی ایرانی با خارجی
عضو انجمن فولاد ایران دومین چالش برای صادرات فولاد ایران را ضعف زیرساختهای حملونقل اعلام کرد و گفت: زیرساختهای حملونقل ریلی و دریایی کشور دچار چالشهای جدی است و فاصله زیادی با استانداردهای بینالمللی دارد. بنابراین باید زیرساختهای لجستیکی بازبینی و احیا شوند.
به گفته یعقوبی، افزایش صادرات محصولات فولادی همچنین نیازمند تکنولوژیهای جدید و نوین با بهرهوری بیشتر و مصرف انرژی کمتر و همگام با تحولات جهانی است تا محصولات فولادی ایرانی توان رقابت با محصولات مشابه در سطح منطقه و جهان را داشته باشد. ارتقای فناوری و نوآوری یکی از راهکارهای مهم برای افزایش صادرات فولاد است زیرا با استفاده از روشهای نوین و جدید، تولید بهینهتر و محصولات با کیفیتتر تولید خواهد شد که قابلیت رقابت با محصولات جهانی دارند.
رقبا از ما پیش افتادند
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به حساسیت بازارهای صادراتی فولاد گفت: کشورها باید با تمام توان در این بازارها به طور دائم حضور داشته باشند تا این بازارها حفظ شود زیرا صادرات یک شبه امکانپذیر نیست و کاری بلندمدت است. بنابراین باید شرکتهای تولیدکننده فولاد برای حضور مستمر برنامهریزی دقیق داشته باشند؛ این در حالی است که برخی از بازارها را از دست دادهایم.
وی با توصیه به دولت چهاردهم مبنی بر اینکه مسیر صادرات را تسهیل کند، گفت: تقویت صادرات باید یکی از اولویتهای دولت چهاردهم باشد؛ زیرا در دستیابی به اهداف صادراتی از برنامه هفتم عقب هستیم. رفع محدودیتهای تولید، رفع محدودیتهای صادرات، تسهیل صادرات، ارائه مشوقهای لازم، ایجاد زیرساختهای لجستیکی و... ازجمله مواردی است که میبایست به آن توجه ویژهای شود.
لزوم ورود به بازارهای جدید و تنوع در مقاصد صادراتی
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر توسعه بازارهای جدید صادراتی گفت: هرچند حفظ بازارهای قدیمی و منطقه اهمیت زیادی برای صنعت فولاد دارد اما ورود به بازارهای جدید نیز یکی از استراتژی های افزایش صادرات است. با ورود به بازارهای جدید و تنوع در مقاصد صادراتی، میتوان به تنوع درآمدها و کاهش وابستگی به بازارهای محدود پرداخت.
وی ادامه داد: در کنار بهبود کیفیت محصولات، افزایش تبلیغات و بازاریابی روی محصولات فولادی، میتواند در جذب مشتریان خارجی کمک شایانی کند.